Categories
мэдээ онцлох-нийтлэл редакцийн-нийтлэл туслах-ангилал улс-төр

С.Батболд: Яасан сүрхий амладаг эр вэ гэдэг үзүүлэлтээр аливаа улстөрчийг сонгодог үе ард өнгөрсөн DNN.mn

ӨДРИЙН СОНИНЫ 2011 ОНЫ АРХИВААС… ЕРӨНХИЙ САЙД АСАН С.БАТБОЛДТОЙ ХИЙСЭН ЯРИЛЦЛАГЫГ ХҮРГЭЖ БАЙНА.


Ерөнхий сайд С.Бат­болд өн­гөр­сөн пүрэв гаригтӨдрийн сонинболон МҮОНТВ, TV5,
NTV, UBS, MN25
дугаар суваг теле­визэд цаг үеийн асуудлаар ярилц­лага өгснийг хүргэж байна.


МҮОНТВийн сэтгүүлч

Б.ОЮУНЧИМЭГ:

Яагаад ч юм сэт­гүүл­чид хүн­тэй ярилц­лага хийснийхээ төгс­гөлдСүүлчийн хормыг танд үлдээегэж хэл­дэг. Харин таны хувьд бидний зургаан сэт­гүүлч­­тэй уулзахдаа ямар асуудлыг чу­халчилж ярих ёстой гэж бод­сон бэ. Түүнээсээ яриагаа эхлэх үү?

-Баярлалаа. Улстөрч­дөд ялан­гуяа Засгийн газ­рын тэргүүнд сэт­гүүлч­дээр юу асуулгахаа ший­дээд байх боломж тэр бүр олддоггүй. Харин өнөө­дөр надад ийм болом­жийг олгож байгаа та бүхэнд баярлаж, Зас­гийн газрын тэргүү­ний хувьд баяртай байна. Ерөн­хий сайдын хувьд ажлаа л ярих ёстой. Бид­ний ажил ард түмний амьд­­ралд хүрч байна уу, үгүй юу. Зөв ойлголт тө­рүүлж чадаж байна уу гэдгээ дүгнэх ёстой. Иргэ­дийн амьдралыг дээш­лүү­лэх чиглэлээр эдийн засаг, улс төр, нийгмийн хувьд ямар үр өгөөж өгч байгаа бол. Үүнийг тойр­сон ямар асуудал байна, түүнийг ярих ёстой гэж бодож байна.

TV5 телевизийн сэтгүүлч М.АМАРБАЯР:

Та Ерөнхий сайдын албыг аваад хоёр жил болох гэж байна. Оюу толгойн гэрээ бол хам­тар­сан Засгийн газрын хамгийн гол ажил бай­лаа гэж ярьдаг. Гэвч хүссэн хүсээгүй энэ гэрээг бай­гуулах аж­лын эхлэл С.Баярын Зас­гийн газартай салш­гүй хол­боотой байх жишээ­тэй. Тэгэхээр С.Батбол­дын Засгийн газрын ав­тор нь болох гол ажил юу вэ?

-Ер нь монгол төрийн үйл ажил­лагаа залгамж чанараа хадгалж байх ёстой.

Тэр агуулгаараа өмнөх Засгийн газруу­дын­хаа хийсэн ажлыг батал­гаажуулж боловс­ронгуй болгох учиртай. Дутуу орхисон ажлыг нь засч сайжруулах үүрэг үе үеийн Засгийн газарт ногддог. Энэ ч үүднээсээ ажилла­саар ирсэн. Үгүйс­­гэлээр ажиллаж ирсэн зарчим байгаагүй. Мэ­дээж хэрэг аль ч Засгийн үед алдаа мадаг гарсан байхыг үгүйсгэхгүй. Бүг­дээрээ хэлэлцвэл буруу­гүй гэдэг дээ. Хоёр намын мөрийн хөтөл­бөрийг нэгтгэж, хамтарсан Засгийн газрын үйл ажиллагааны хөтөл­бөрийг бүгдээрээ ярьж байгаад баталсан. Түүнийг хэрэгжүүлэх ажлыг хийж байна. Хамтарч Зас­гийн газар байгуулсан том зорилго нь улс орны хөгжлийн хариуцла­гатай үед энэ их боломж, сорилтыг хамтдаа давж гараад хөгжлөө урагшлуулахад оршиж байсан. Хүний амьдралыг дээшлүүлэх, монгол хүний хөгжлийн төлөөх хамтрал байлаа.

Ингээд олон зорилт тавьж ажил­ласан. Үүний нэг хэсэг нь томоохон хөрөнгө оруулалтын төслүүд юм. Энэ чиглэлийн нэг том төсөл Оюу толгой. Монгол Улсыг хөрөнгө оруулалт, эдийн засгийн эргэлтийн хувьд шинэ түвшинд гаргаж байгаа ийм төсөл юм. Үүнийг амжилттай хэрэгжүүлэх ажлыг үргэлжлүүлэх ёстой гэдэг дээр ямар нэг эргэлзээ байхгүй. Дараа дараагийн Засгийн газарт ч энэ эргэлзээ байхгүй биз ээ. Төс­лөөс монгол хүний хөгжилд нөлөө­лөх үр өгөөжийг нэмэгдүүлэхийг үе шаттайгаар цаашид нэмэг­дүү­лэхийн төлөө ажиллаж байна.

Ер нь С.Батболдын Засгийн газар эдийн засгийн энэ өөрч­лөлтийг бодитой болгоё. Эдийн засгийн энэ өсөлтийг Монгол Улсын хөгжлийн хөшүүрэг болгоё. Ингэхийн тулд зөвхөн төсөл хэрэг­жүүлэх биш эдийн засгийг хөг­жүүлж, зах зээлийн төлөвлөлттэй болж, шинэ шатанд гаргах зарчим барьж байгаа. Хөрөнгийн зах зээлийг хөгжүүлнэ гэдэг нь эдийн засгийн харилцааны соёл, сэтгэл­гээ, нээлттэй засаглал, үр өгөөжийг дээшлүүлнэ гэсэн үг. Мөн бид шинэ бүтээн байгуулалтын том төслүү­дийн үндэс суурийг тавилаа. Дэд бүтцийн том төслүүдийг эхлүүлж байна. Далайд гарцгүй манайх шиг орны хувьд дэд бүтцээ хөгжүүлээд, түүхий эдийн экспортлогч бус түүнийг боловсруулах нөхцөлийг бүрдүүлж чадвал манай эдийн засгийн хөгжил шинэ шатанд гарч чадна. Бид ингэж эдийн засгийн реформ, сэтгэлгээний шинэчлэл хийх ёстой. Манай Засгийн газрын тавьж буй энэ ажлыг улс төрийн намууд хүлээн зөвшөөрч байгаа нь эдийн засгийг шинэчлэх суурь үндэс нь мөн гэдгийг илтгэж байна.

NTV телевизийн сэтгүүлч Д.ЭНХТУЯА:

Монголын эдийн засаг 17 хувиар өслөө гэж байна. Тэгэ­хээр эдийн засгийн бүтцэд ямар өөрчлөлт орсон бол?

-Бид эдийн засгийг зах зээлийн харилцааны түвшинд нь төлөвлөж сурах хэрэгтэй юм байна. Засгийн газар солигдоод гарч ирэхээрээ урт хугацааны стратеги байхгүй уч­раас эдийн засаг төлөвших, да­раа­гийн шатанд шилжих асуу­дал явагдахгүй байна. Хамтарсан Зас­гийн газрын ажиллах сонгуу­лийн бүрэн эрхийн энэ хугацаанд эдийн засгийн суурь үндэс тавигд­сан гэдгийг хэлсэн. Үүнд үндэслээд бид эдийн засгаа бүтцийн хувьд өргө­жүү­лэх хэрэгтэй. Манай эдийн засаг түүхий эдийн экспорт, зэсийн үнэ гэх мэт цөөн зүйлээс хамаарч байгаа. Гэтэл дэлхийн зах зээл дээр зэс, алтны үнэ буувал эдийн засаг маань хямарна. Ийм байдлыг бид 2008 онд үзсэн шүү дээ. Манай эдийн засаг хасах 1.6 хувь хүртлээ буурсан байгаа. Харин одоо манай эдийн засаг нэлээд өсч байна. Энэ жилдээ 18-20 хувийн өсөлттэй байна гэдгийг эдийн засагчид тооцоолж байгаа. Тэгэхээр үүнийг цаашид тогтвортой байлгах талаар ажиллах нь бидний зорилт юм. Ингэхийн тулд түүхий эдээс хараат эдийн засгийн хамаарлыг багас­гая. Аль болохоор боловсруулах үйлдвэрийг дэмжиж татвар, санхүү, мөнгө, зээлийн бодлогыг үүн рүү чиглүүлье гэж байгаа. Тиймээс бид Хөгжлийн банк байгуулсан. Үндэс­ний томоохон хөтөлбөрүүдийг хэрэгжүүлж, дэд бүтцээ хөгжүү­лэхийн тулд энэ банкийг байгуул­сан. Үндэсний хөгжил шинэтгэлийн хороо салбарын яамтай хамтарч хөгжлийн бодлогоо гарган бат­луулах ёстой. Зах зээлийн төлөв­лөлт, өрөөсгөл эдийн засгийн бүтцийн хамаарлыг багасгах чиг­лэлээр нэлээд ажлыг хийж байна. Тухайлбал, хөдөө аж ахуйн сал­барын ажил нэлээд ахицтай бай­гаа. Үр тариа, хүнсний ногоогоор дотоодын хэрэгцээгээ хангахын зэрэгцээ цаашид экспортлогч орон болох боломж бий. Хүнсний бүтээг­дэхүүнээ хадгалах, боловсруулах чиглэлээр дараагийн шатанд шил­жих ёстой гэдэг бодлогыг Засгийн газрын зүгээс баримталж байна. Боловсруулах үйлдвэр, жижиг, дунд бизнес, хөнгөн үйлдвэрийн салбарт төр, хувийн хэвшлийн хамтын ажиллагааг дэмжсэн бод­лого явуулах хэрэгтэй гэж бодож байна. Засгийн газраас жижиг, дунд үйлдвэрийг дэмжих 300 тэрбум төгрөгийн бондыг гаргаж, УИХ-аар батлуулсан байгаа. Энэ мэтчилэн үндэсний үйлдвэрлэлээ дэмжих бодлогыг тодорхой болгож, бүсчилсэн маягаар хөгжүүлье, төлөвлөгөөтэй болгоё гэж байгаа. Үүнийг цаасан дээрх ажил болгож үлдээхгүйн төлөө эрх зүйн орчныг нь сайжруулж, татвар, санхүү, зээлийн бодлогыг нь тодорхой болгоё гэсэн чиглэлтэй байна. Саалиа бэлтгэхээс саваа бэлд гэдэг. Бүтээн байгуулалт хийх үндэс сууриа тавьсан он жилүүд болж байна.

Нөгөө талаас энэ бүх зүйлийн үр дүнг хүлээж байгаа. Гэвч энэ нь өргөс авч байгаа хурдан бүтдэг зүйл бас биш юм. Тэгэхээр мэдээж цаг хугацаа шаардана. Тиймээс бидний баримталж байгаа бод­лого тогтвортой, системтэй явах учиртай. Ингэж байж үр дүнтэй болно гэж бодож байна.

MN25 дугаар суваг телеви­зийн сэтгүүлч С.НАСАНЖАРГАЛ:

Манай улс эдийн засгийн хямралыг даван туулахад бэлэн байна уу. Цалин, тэтгэврийг нэ­мэх асуудлыг шүүмжлэх эдийн засаг­чид ч байгаа. Та энэ тал дээр ямар бодолтой байна вэ?

-Үүнийг ярихаар хоёр асуудал байгаа юм. Засгийн газар бол зорилтоо дэвшүүлчихсэн байдаг. Бидний мөрийн хөтөлбөр ажил болох ёстой. Улс төрийн намууд сонгуульд орохдоо давшингуй амлачихсан зүйл байгаа шүү дээ. Гэвч үүнийг үгүйсгэх арга байхгүй. Дүүрсэн хэрэг гээд бүгдийг нь биелүүлж дуусгана гэвэл бас бо­лох­­­гүй. Бодит эдийн засгийн бо­лом­жийг харж, амлалтын бие­лэл­тийг зохистой хийх учиртай. Энэ бол тухайн Засгийн газар, парла­мен­тын үүрэг. Эндээс бидэнд ололт ч бий, авч байгаа сургамж ч байгаа. Өөрөөр хэлбэл, Ардын намын даргын хувьд улс төрийн намуудыг урьж уулзсан. Улс орны эдийн засаг зөв төлөвлөлттэй урагшаа явах ёстой. Энэ замд магадгүй улс төрийн намуудын сонгуулийн амлалт бэрхшээл үүс­гэж магадгүй. Тэгэхээр дараа­гийн сонгуулиудыг зах зээлийн горимын хүрээнд хэт боломжгүй амлалт­гүй­гээр явуулах ёстой гэж ярьж то­хир­сон. Нөгөө талаасаа эдийн засгийн боломжтой үед шийдэх ёстой асуудлаа шийдэж байх ёстой. Мэдээж хэрэг өсөөд байгаа эдийн засаг ард иргэдэд очиж наалдахгүй юм бол эдийн засаг өссөний хэрэг юу байхав. Гэлээ гээд эдийн зас­гийн өсөлтөө бүгдийг нь хүндээ хүргэнэ гэсэн үг биш л дээ. Улс орны хөгжил, бүтээн байгуулалтад тэр бүхэн тусч байх учиртай. Ер нь энэ оны байдлаар нэг хүнд ногдох ДНБ-ий үйлд­вэрлэл 3000 ам.дол­лар болохоор байна. Эдийн зас­гийн өсөлт тогт­вортой үргэл­жил­сээр байвал энэ тоо 5000 болох хандлагатай. Ингэвэл буурай хөг­жил­тэй орны тооноос дунд зэргийн түвшин рүү шилжих боломж манай улсад ирж байна. Тэгэхээр монгол хүний хөдөлмөрийн үнэлэмжийг нэмэгдүүлж байж эдийн засгийн өсөлт хүндээ наалдана. Ингэхгүй бол бид мянган хөгжил яриад нэмэргүй. Цалин нэмэгдүүлнэ гэдэг нь монгол хүний хөдөлмөрийн үнэлэмжийг нэмэгдүүлж байгаа хэрэг. ДНБ-ий үйлдвэрлэл өсч байхад монгол хүний цалин яагаад нэмэгдэж болохгүй гэж. Ийм бо­лолцоо байна, шаардлага ч бий. Тэтгэвэр тэтгэмжийг нэмэх ёстой. Уул уурхайн орлогоос цөөнх нь хүртдэг системийг зохицуулалт хийж, шударга, тэгш болгох ёстой.

UBS телевизийн сэтгүүлч И.БУЯНЖАРГАЛ:

Газар тариалангийнхаа хөгж­лийн том баганыг босгоод авлаа. Одоо цаана нь мал аж ахуй үлдэж байна. Энэ салбарыг малчдадаа ээлтэй болгоход хэдий хэрийн хугацаа шаардлагатай вэ?

-Манай хувьд мал аж ахуйн салбар бол Монгол Улсыг үеийн үед тэжээж ирсэн. Тэгэхээр бид хөдөө аж ахуй, малчдынхаа талаар гарцаагүй бодлого боловсруулж байх ёстой. Малчдын талаар тө­рөөс баримтлах бодлогоо тодор­хой болгочихсон. Малчдаа дэмжих “Монгол мал” хөтөлбөрөө батал­чих­сан. Мөн хөдөө аж ахуйг эрчим­жүүлье, мал аж ахуйгаа эдийн засгийн эргэлтэд оруулах ажлын­хаа үндэс суурийг тавьж байна. Өнгөрсөн 20 жилийн хугацаанд бидний бий болгосон мал аж ахуйн салбар задарч унасан. Сүүлийн хоёр, гурван жилд энэ салбарт дэс дараатай, системтэй бодлого хэ­рэг­­жүүлэх эхлэл тавигдаж байна. Үүнийг цааш нь үргэлжлүүлэх ёстой. Тогтвортой хөгжлийн эх үүсвэр болгох ёстой. Эдийн зас­гийн хувьд малчдадаа ашигтай болгох үүднээс дэмжлэг үзүүлэх хэрэгтэй. Үүний тулд махаа экс­порт­лох учиртай. Тэгэхээр малаа эрүүлжүүлж, чанаржуулахын тулд хөрөнгө оруулалт хийх шаард­ла­гатай. Малын угаалга, тарилга, вакцинжуулалтын ажлыг ойрын гурван жилийн хугацаанд хийхийг дэмжсэн бодлого гаргаж байна. Мах, сүүний үйлдвэрүүдийг дэм­жиж, гаднаас авч байгаа зээл тусламжийг малчдын хоршоолол нөхөрлөлд түлхүү олгоё гэж бай­гаа. Тухайлбал, БНХАУ-аас авах 200 сая ам.долларын зээлийг мах, сүүний үйлдвэрлэлийг дэмжих хэлбэрээр зарцуулахаар болсон. Мал аж ахуйг мэргэжлийн салбар болгох гол зорилт бидэнд байгаа.

Өдрийн сонин“-ы сэтгүүлч Я.МӨНГӨНЦЭЦЭГ

МАНын даргын хувьд та­наас нэг асуулт асууя. МАН өнгөрсөн сонгуулиар иргэддээ 1.5 сая төгрөг өгнө гээд амла­чихсан. Энэ мөнгөө хэзээ өгч дуусах юм бэ. 21 мянгаар бага багаар нь өгсөөр байх юм уу. Хэрэв амлалтаа биелүүлэхгүй МАН ирэх сонгуульд орол­цо­хоос татгалзах чадах уу?

-Хувь хишгээ өгнө өө, бид. Хоёр нам хамтарсан Засгийн газар бай­гуу­лаад 1.5 сая төгрөгийн хувь хишгийг ард түмэндээ өгнө гэж амласан. Энэ ажлыг Хүний хөгжил сангаараа дамжуулаад тодорхой явуулж байгаа. 21 мянган төгрөгийг сар бүр ард түмэндээ өгч байна. Өнгөрсөн сонгуулийн бүрэн эрхийн хугацаа дуустал энэ мөнгийг ард түмэндээ өгнө. Харин үлдэж байгаа нэг сая төгрөгөө ард түмэнд янз бүрийн хэлбэрээр олгоно. Хүний хөгжил сангийн мөнгө эрүүл мэнд, боловсрол, орон сууцны дэмжлэг, цалин тэтгэврийн нэмэгдэл хэл­бэ­рээр хуваарилагдана. Эх орны баялгийг ард иргэддээ тэгш бо­ломж, шударга зарчмаар хуваа­ри­лах механизмыг хийж байгаа. Түүнээс биш нэг намын улс төрийн хөтөлбөр гэдэг үүднээс үүнийг биелүүлэхгүй бол болино, болох­гүй гэж харж байгаа нь өрөөсгөл ойлголт. Манай намын үндсэн суурь мөн чанар нь Монгол Ул­сынхаа тусгаар тогтнолыг эрхэмлэн дээдэлдэг. Яагаад гэвэл Монгол Улсын тусгаар тогтнолыг хамгийн түрүүнд баталгаажуулж, 1961 онд НҮБ-д бүртгүүлж дэлхийн 160 гаруй оронтой дипломат харил­цаа­тай болгосон гавьяатай нам. Ма­най нам МАХН-ын зүй ёсны эхлэл бөгөөд түүний үргэлжлэл мөн юм гэдгийг Их хурлаараа батал­гаа­жуул­сан. Нөгөө талаасаа манай нам нийгмийн ардчилсан буюу социал демократ үзэл баримт­ла­лыг шинэчлэл болгон аваад зүүн төвийн үзлийг манай намын мөн чанар, үндэс суурь гэж үзсэн. Энэ нь юуг хэлээд байна гэхээр нийг­мийн баялгийн шударга хуваа­ри­лал­тыг нэгдүгээрт тавьдаг нам гэсэн үг. Үүний үндсэн дээр ний­гэмд чинээлэг дундаж давхарга нь зонхилох хэсэг байх ёстой. Зүүн төвийн намуудын үзэл баримтлал энэ шүү дээ. Баруун төвийн намууд яахав дээ, зах зээлийн харилцаа давамгайлах ёстой. Чадаж байгаа нь сайхан амьдрах ёстой. Төрийн халамж дэмжлэг их байх хэрэггүй гэж үздэг. Тиймээс нийгмийн дун­даж давхаргыг бий болгохын тулд баялгийг тэгш хуваарилах ёстой. Баялгийг ард түмэнд хишиг, хувийн хэлбэрээр олгох ёстой гэсэн юм. Энэ бодлого цаашид ч үргэлжлэх учиртай. Энэ утгаараа 1.5 сая төгрөгийн асуудлыг гаргаж ирсэн. Оюутнуудад жил дараалан 500 мянган төгрөг өгч байна. 55 насны эмэгтэй, 60-аас дээш насны эрэг­тэй­чүүдэд баялгийн хуваари­лал­таас олгох мөнгөө бөөнөөр нь түрүүлээд өгчихье гэж байгаа. Хүүхдүүд нь аав, ээжтэйгээ барь­цахгүй байх. Энэ мөнгийг ард түмэндээ яаж олгох зарчмыг Зас­гийн газраас төсвийн тодотголдоо тусгаад өгчихсөн байгаа.

МҮОНТВийн сэтгүүлч

Б.ОЮУНЧИМЭГ:

Сонгуулийн хууль ямар хэл­бэрээр батлагдах бол гэдгийг хүмүүс харж байна. Яавал ирэх сонгууль шударга болох бол гэдгийг хамгийн их хүлээж бай­на. Өнөөдөр яригдаж байгаа 48:28 гэдэг хувилбарыг юу гэж дүгнэж байгаа вэ?

-Ер нь Сонгуулийн хуулийг сайн хийх ёстой. Гэхдээ Сонгуулийн хуулиа өөрчилчихөөр бүх зүйл төгс төгөлдөр болчихно гэдэгтэй хувь хүнийхээ хувьд санал нийлдэггүй. Байгаа хуулиа зөв хэрэгжүүлээд, хяналтаа сайн тавиад, бүх шатны байгууллагууд хуулиа дагаад яв­бал маргаан будлиан гарахгүй гэж боддог. Түүнээс биш бүх муу зүй­лийг хууль руу чихэх нь буруу юм болов уу. Тэгэхээр холимог тог­тол­цоог сонгочихвол сайхан болчихно гэдгийг харьцангуй ойлголт гэж үзэж байгаа. Хүнээ биш намаа харж сонговол сайхан болно гэж байна. Бодит амьдрал дээр энэ нь тэс өөрөөр тусах юм билээ. Энэ асуудлаар судалгаа хийлгүүлж үзтэл намын ард бор халзан төлөг байсан ч хамаагүй гэдэг утгаар сонголтоо хийх юм уу гэсэн чинь хүмүүс “үгүй” гэж байна лээ. Тэгээд өндөр хөгжилтэй орнуудын олон хүнтэй уулзаж ярихад ч иргэдээ төлөөлж төрд суух хүнээр ямар ёс суртахуунтай төлөөлөгч очих гэж байгааг ард түмэн мэдэж байх ёстой гэдэг байр суурьтай байдаг юм билээ. Нэр дэвшигчээ мэдэгдэх­гүй­гээр нам дугуйлаад явах нь гажуудал үүсгэнэ. Энэ эрсдлийг тооцох ёстой. Зарим улс төрийн хүчин үүнийг хүчтэй яриад байхаар хүмүүс нээрээ ч тийм юм уу гэж бодох хандлагатай байгаа. Нэг үгийг мянга давтахаар үнэн болдог гэдэг шиг. Гэвч үнэхээр ард түмэн нам дугуйлах гээд байгаа юм уу гээд судлуулахаар бас ч тийм биш юм билээ. Манай намын хувьд зөв­шил­цөж, ойлголцоод Сонгуулийн хуулиа гаргах ёстой гэдэг байр суурьтай байгаа 48:28 гэсэн хувил­барыг аваад цааш нь хөгжүүлээд явъя гээд АН-ын саналуудыг хү­лээж авсан. Гэтэл АН-ын бүлэг энэ асуудлууд дээр эргэлзэж байгаа юм билээ.

-MN25 дугаар суваг телевизийн сэтгүүлч С.НАСАНЖАРГАЛ:

Засгийн газрыг огцруу­лах­тай зэрэгцээд Оюу толгойн гэ­рээг сайжруулахыг шаардаж буй гишүүдийн асуудал байгаа. Ха­раад байхад Засгийн газар Оюу толгойн гэрээг өөрчлөх тал дээр хөдлөхгүй байгаа юм шиг. Энэ талаар таны бодол?

-Ардчилсан нийгэмд чөлөөтэй ярих ёстой. Олгой хагаравч тогоон дотроо гэдэг дээ. Бид хоорондоо сайн ярих учиртай. Ер нь гишүү­дийн дэвшүүлж байгаа асуудлыг үгүйсгэхгүй байгаа. Үндэстэй уч­раас асуудлыг гаргаж ирж байна гэж ойлгож байна. Гишүүд гэрээг зогсооё гэдэг санаанаас асуудал дэвшүүлээгүй гэдгийг бид мэдэж байгаа. Тиймээс тэдэнтэй сайн ярилцах шаардлагатай. Уулзаж ч байгаа. Хөрөнгө оруулагч талтай яриа хэлэлцээр хийх шаардлагыг бид үгүйсгээгүй. Ер нь ч Оюу тол­гойн гэрээ өө сэвгүй болсон гэж яриагүй. Гэхдээ Оюу толгойн ажил саадгүй явах ёстой гэдгийг хатуу хэлж байгаа. Оюу толгойн эдийн засгийн үр өгөөж биднийг тэжээ­сээр ирсэн, одоо ч тэжээж байгаа “Эрдэнэт” үйлдвэрээс хоёр дахин илүү байна. Ирэх жилүүдэд энэ үзүүлэлт улам нэмэгдэнэ. Дагаад ажлын байр нэмэгдэж, бүтээн байгуулалт өрнөнө . Эхний шатны үйлдвэрлэлийн нээлт 2012 онд болно. Ингэвэл Оюу толгойгоос Монгол Улсад ирэх ашиг “Эрдэнэт” үйлдвэрийнхээс гурав, дөрөв да­хин их болно. Монголчууд таван ширхэг “Эрдэнэт” үйлдвэртэй бол­чих­лоо гэж бодох хэрэгтэй. Бид Оюу толгойн хөрөнгө оруулагч талтай энэ хавар хэлэлцээ хийсэн. Үр дүнд нь хувь нийлүүлэгчдийн гэ­рээнд өөрчлөлт оруулсан. Монгол Улсын эдийн засагт дарамт болж байсан зээлийн хүү 12.6 хувь байсан бол 6.6 хувь болгон буу­руул­сан. Хөрөнгө оруулагч тал манай Засгийн газрын зөвшөө­рөл­гүйгээр гуравдагч этгээдэд хувьцааг худалдаж болохгүй. Манай 34 хувь хэзээ ч буурахгүй байх өөрч­лөл­тийг энэ Засгийн газар хийсэн байгаа.

Оюу толгой дахь монголчуудын эрх ашиг, оролцоог нэмэг­дүү­лэ­хийг дэмжиж байна. Гишүүдийн тавиад байгаа асуудлыг хөрөнгө оруулагч талтай ярилцаж, энэ байр суурь цаашид яригдана, үүнийг хоёр тал хүндэтгэх ёстой гэдгийг тэмдэглэсэн. Гэхдээ хө­рөнгө оруулалтын гэрээнд гэнэт огцом өөрчлөлт хийвэл сан­хүү­жилтийн нөхцөлд хүндрэл гарах талтай. Төслийн ажил хойшлох хандлага ч гарч мэднэ. Тэгэхээр гэрээний асуудлыг сайжруулахыг үе шаттайгаар шийднэ гэдэг зар­чим дээр хоёр тал тохиролцсон. Аливаа улс оронд нэр хүнд байх ёстой. Түүний тулд яриа хэлэлцээ­рийг соёлтой, зарчимтай, зах зээ­лийн горимоор явуулахад болохгүй зүйл байхгүй гэж бодож байна.

-UBS телевизийн сэтгүүлч И.БУЯНЖАРГАЛ

Таван толгойн гэрээ хэзээ байгуулагдах бол гэсэн хүлээлт гадаад, дотоодод байгаа. 100 мянган айлын орон сууц хө­төл­бөр хэдийнээс хэрэгжиж эхлэх вэ. Сонгуулийн дуулианд энэ асуудлууд дарагдчих вий гэсэн түгшүүр байна л даа?

-Таван толгойн гэрээний суурь нь тавигдчихсан л даа. УИХ бод­логоо гаргачихсан. Засгийн газар үйл ажиллагаагаа эхлүүлчихсэн. Зүүн Цанхийн гэрээт олборлогчоо тодорхойлоод олборлолт, борлуу­лал­таа хийгээд эхэлчихлээ. Харин баруун Цанхийн хөрөнгө оруулал­тын гэрээнд ойлголтын зөрүү бай­гаа юм.

Таван толгойн орд газар бол Монгол төрийн мэдэлд бий. Үүнээс 10 хувь нь ард иргэддээ хувьцаа хэлбэрээр очно. Дараагийн арван хувийг үндэсний аж ахуй нэгжүүдэд өгөх ёстой гээд УИХ шийдвэрээ гаргасан. 30 хүртэл хувь нь гадаад, дотоодын хөрөнгийн зах зээлээр борлуулагдах ёстой. Үлдсэн 51 хүртэл хувь нь Монгол төрийн мэдэлд үлдэх ёстой. Таван толгойн лиценз нь “Эрдэнэ МГЛ” гэх толгой компанидаа үлдэнэ. Түүний охин компани болох “Эрдэнэс Таван толгой” компани Зүүн Цанхи дээр гэрээт олборлогчтой байна. Бор­луу­лалтаа өөрөө хийгээд Монгол Улсдаа татвараа төлж, толгой компанидаа ногдол ашгаа өгөөд явна.

Харин бид нөгөө талаас нь урт хугацааны гэрээт төлөөлөгч оруу­лах гэж байгаа юм. Өөрөөр хэлбэл олон улсын консорциумд жилдээ 20 сая тонн нүүрс олборлох эрх олгоно. Тэр консорциум зөвхөн олборлох, борлуулах эрх эдэлж байгаа гэсэн үг. Зүйрлүүлбэл урт хугацааны лизингээр орон сууц түрээсэлж байна гэж олйгох хэ­рэгтэй.

Тиймээс энэхүү гэрээт хөрөнгө оруулагч чухам яаж ажиллахыг бид ярьж байгаа. Орос, Хятад, Америк, Солонгос, Япон зэрэг орны компа­ниудын төлөөллийг нэгдсэн кон­сор­циум болгоод тодорхой хуга­цаа­гаар нүүрс олборлох, борлуу­лах эрх өгье гэсэн зүйл ярьж байна. Мэдээж энэ компаниуд түрээсийн төлбөрөө толгой компани болох “Эрдэнэ МГЛ” компанид төлнө. Хууль журмын дагуу манайд төлөх татвараа өгөөд явна гэсэн үг. Түүнээс биш Таван толгойн 40 хувийг хятадуудад, 36 хувийг нь оросуудад өгчихлөө гэх зэргээр яриад байгаа нь гэрээт олбор­лог­чийн үйл ажиллагаа өмчлөгч ком­па­нийнхтай хольж хутган будлиад байгаа асуудал бий. Таван толгойн өрөнгө оруулалтын гэрээг УИХ-аар танилцуулах үеэр ойлгомжтойгоор тайлбарлана. Засгийн газар энэ асуудлыг нээлттэй, мэдлэгтэйгээр хийнэ гэдгийг Ерөнхий сайдын хувьд хэлж байна. Тийм эр зориг, мэдлэг энэ Засгийн газарт байгаа. Харин иргэдэд хувьцаа олгох аж­лыг ирэх оны эхний улиралд баг­тааж хийхийг зорьж байна.

-“Өдрийн сонин“-ы сэтгүүлч Я.МӨНГӨНЦЭЦЭГ

МАН ирэх сонгуульд МАХНтай эвсэх болов уу. МАНын гишүүд түрүүчээсээ МАХН руу яваад өгөх хандлага байгаа болов уу?

-Би мэдэхгүй. Тийм зүйл сон­соогүй.

-TV5 телевизийн сэтгүүлч М.АМАРБАЯР:

Сүүлийн үеийн шүүмж­лэ­лийг харахад С.Батболд гэдэг хүн сул байна. Аядуу зөөлөн бодлого явуулж байна гэх болж. Гэхдээ Ерөнхий сайдын хувьд бүх зүйл дээр сэлэм эргүүлээд байх шаардлага байна уу, үгүй юу?

-Харьцангуй ойлголт л доо. Нөхцөл байдлыг бодитоор авч үзэх ёстой юм шиг байгаа юм. Хэдий­гээр хамтарсан Засгийн газар байгаа ч гэлээ УИХ-д 30 орчим суудал нь нөгөө талд байна. АН-аас нэр дэвшсэн Ерөнхийлөгчтэй байгаа. Монгол төр тогтолцооны хувьд улс төрийн хүчнүүдийн тэнц­вэрийг хадгалж байна.

2000-2004 онд бол манай нам олонхи, Ерөнхийлөгч манай на­маас нэр дэвшсэн байлаа. Тиймээс асуудлаа шийдэхэд арай хялбар байсан байх. Гэтэл өнөөдөр бай­дал өөр байна шүү дээ. Бүх асууд­лыг ширээ шаагаад шийдчихдэг бол сайхан л байна. Тийм боломж байвал дуртай байлгүй яахав. Гэвч тийм боломж байхгүй шүү дээ. Боломж нь байвал хичнээн хаш­гир­сан ч бэлэн байна.

Салбар бүрийн бодлогын суу­рийг мэдлэгтэй, хариуцлагатай, судалгаатайгаар явуулж байна гэж бодож байна. Ардчилсан тогтол­цоо ийм л журмаар явж байгаа. Зарим тохиолдолд улстөрч байр сууриа тодорхой байлгаж, зөв гэж үзсэн зүйл дээрээ хатуу зогсох шаардлага гардаг. Тухайлбал, Оюу толгой, Таван толгойн асуудал дээр Ерөнхий сайдын хувьд байр сууриа тодорхой хэлж байна. Үлгэн салган явж байгаа боловсролын салбарт Кембрижийн тогтолцоог нэвтрүүлье гэсэн байр сууриа гаргачихлаа. Ийм бодитой зүйлийг шийдээд явж байна. С.Батболд гэдэг хүн зөөлөн юм уу хатуу байс­наар энэ асуудлуудыг шийдэж байгаа хэрэг биш. Энэ бол үндэс­лэлтэй, бодлоготой, итгэл үнэмш­лээр хийж байгаа зүйл. Нийгэм цаашдаа ийм тогтолцоогоор л явах учиртай. Мэдээж хариуцлага тоо­цох асуудал хэзээд байх ёстой. Үүнийг Засгийн газар тодорхой шатанд хийж байгаа, хийхээр хү­лээж буй зүйл ч бий. Салбарын ажил унагааж байгаа, ёс сурта­хуун­гүй нөхдүүдтэй хариуцлага тооцно.

Я.МӨНГӨНЦЭЦЭГ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *