УИХ-ын гишүүн Я.Содбаатартай ярилцлаа.
-Үндсэн хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах асуудал хэрхэн шийдэгдэхээр байна вэ?
-Ард нийтийн санал асуулгаар Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтийг баталъя гэх шийдэлд хүрч холбогдох тогтоол Ард нийтийн санал асуулгад оруулах Үндсэн хуулийн эхийг баталж дууссан. Ерөнхийлөгчийн хоригийг Их хурал хүлээж авлаа. Одоо Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтийг цааш нь явуулах гурван гарц байна гэж миний хувьд харж байгаа. Нэгдүгээрт, Ард нийтийн санал асуулга явуулах тогтоолын төсөлд тавьсан Ерөнхийлөгчийн хоригийн зарим заалтуудыг тогтоолдоо оруулаад тогтоолынхоо Ард нийтийн санал асуулга явуулах хугацааг нь санхүүжилтийг нэмж тусгаад батлаад Ард нийтийн санал асуулгаар Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтийг батлуулах чиглэлээр явж болно. Ерөнхийлөгч дахиад хориг тавьж магадгүй. Гэхдээ ийм гарц бий. Хоёрдугаарт, УИХ гуравдугаар хэлэлцүүлгээр өөрөө батлах эрх нь нээлттэй. Хэрвээ энэ шийдвэр лүү орвол УИХ дахь АН-ын зөвлөл, Ерөнхийлөгч бусад улс төрийн намуудаас тавьж байгаа зарим нэг асуудлыг гуравдугаар хэлэлцүүлгийн үед авч үзээч гэх санал гарч байгаа. Өнөөдрийн мөрдөгдөж байгаа хууль эрх зүйн хүрээнд ийм боломж байхгүй. Гуравдугаар хэлэлцүүлгээр батална гэвэл парламентад суудалтай намууд бүгд оролцох ёстой. Эрх зүйн талаасаа МАН дангаараа Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтийг батлах батлах боломж байгаа ч гэсэн өөр улс төрийн хүчний оролцоогүйгээр батлах нь улс төрийн талаасаа боломжгүй гэсэн бодолтой байгаа. Гуравдугаар хэлэлцүүлгээр парламент өөрсдөө батлуулаад явна гэвэл парламентад суудалтай улс төрийн намууд, төрийн бүх институциуд санал нэгдэж, зөвшилцөлд хүрч батлах шаардлага гарна. Энэ тохиолдолд АН, Ерөнхийлөгч, бусад институцийн зүгээс тодорхой саналууд ирүүлж байгаа.
Тэр саналуудыг нь гуравдугаар хэлэлцүүлгийн явцад хэрхэн тусгаж авах вэ гэдгийг Үндсэн хуулийн дагаж мөрдөх журмын тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах байдлаар эрх зүйн зарим нэг хаалт, хязгаарлалтыг сулруулж байж ийм гарц нээгдэнэ. Тэгэхээр гуравдугаар хэлэлцүүлгээр Их хурал батлахад бусад нам улс төрийн хүчнээс тавьж байгаа саналуудыг тодорхой хүрээнд авч болох боломж нээгдэнэ гэсэн үг. Гуравдугаарт, Үндсэн хуулийн хэлэлцүүлгээ зогсоогоод дараагийн парламент руу шилжүүлэх асуудал байна. Энэ удаагийн нэмэлт, өөрчлөлтөөр 62 гишүүний өргөн барьсан төсөл үндсэндээ гурван парламент дамжиж, судлаачдын 20 гаруй жилийн үр дүнд гарч ирж байгаа зүйл. Иргэд, сонгогчидтой уулзалт хийгээд явахад Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтийг батлаад явах нь зүйтэй. Өнгөрсөн 30 жилийн алдаа оноогоо дүгнээд шүүх эрх мэдэл төр засгийн эрх мэдэлтэй холбоотой нутгийн удирдлагын тогтолцоотой холбоотой сахилга хариуцлагыг дээшлүүлэхтэй холбоотой тодорхой заалтуудыг өөрчлөхөд ахиц дэвшил гарна гэсэн хүлээлт байна.
-Үндсэн хууль анх зорьсон зорилгодоо хүрч чадсан уу?
-Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтийг баталвал нийгэм сайн тал руугаа явах томоохон алхам болно гэж харж байгаа. Анх 62 гишүүний төслийн тавьж байсан зорилгоо эргээд харахаар 80 гаруй хувийн биелэлттэй гэж хэлж болохуйц байна. Үндсэн хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах нь босго өндөртэй. Их хурлын 57 гишүүний кноп авч байж тэр зүйл заалт, үг, өгүүлбэр Үндсэн хуульд нэмэлт, өөрчлөлт болж ордог. 57 хүний дэмжлэг авна гэдэг бол парламентын түвшинд нэлээд зөвшилцөл, ойлголцолд хүрч байж тэр зүйл заалт орж байна гэсэн үг. Энэ удаагийн Үндсэн хуулийн нэмэлт, өөрчлөлт үндсэндээ дөрвөн асуудал руу чиглэж хийгдсэн. Нэгдүгээрт, сахилга хариуцлага суларч байна. Тиймээс сахилга хариуцлагыг багийн даргаасаа эхлүүлээд Ерөнхийлөгч хүртэл бүх шатны эрх мэдлийн хуваарилалтыг эргэж харсан. Түүнчлэн УИХ-ын үйл ажиллагааг сулруулсан гэж үздэг 2000 оны өөрчлөлтийг үндсэнд нь сэргээсэн. Хэсэгчлэн болон бүтэн сэргээсэн. Ингэснээр парламентын үйл ажиллагаа илүү боловсронгуй болох хариуцлагатай болох чиглэл рүү өөрчлөлтүүд орсон. УИХ-ын гишүүнийг эргүүлэн татахдаа, УИХ зарим төсөв мөнгө томилгоотой холбоотой зарим эрх мэдлээсээ татгалзах ийм шийдвэрүүдийг хүртэл гаргасан. Нэг ёсны төрийн эрх мэдэл бүх шатандаа эрх үүрэг нь маш тодорхой болгож өгсөн. Хоёрдугаарт, гүйцэтгэх эрх мэдлийг нэмэгдүүлэхдээ Ерөнхий сайдын эрх мэдлийг нэмэгдүүлэх чиглэлээр тодорхой заалтууд орсон. Гэхдээ Ерөнхий сайд Засгийн газраа бүрдүүлэх эрх нь олгогдоогүй. Энэ чухал заалт унасан. Гэхдээ Ерөнхий сайдад тодорхой эрх мэдлийг өгсөн. Жишээ нь, Ерөнхий сайд парламентад итгэл үзүүлэх асуудлаар тодорхой асуудлыг тавьдаг. Хэрвээ итгэл үзүүлэхгүй бол өөрөө огцордог. Итгэл үзүүлбэл парламент нь цаашаа шийдвэрлээд явдаг. Ерөнхийлөгчийг юм болгон руу оролцоод байдаг эрхийг хязгаарласан. Ерөнхийлөгчийн тодорхой чиг үүргийг зөвхөн Үндсэн хуульд заасан хүрээнд хязгаарлалт хийж өгсөн зэрэг олон дэвшилттэй зүйл заалт орсон. Дараа нь шүүх эрх мэдэл, нутгийн удирдлагатай холбоотой хэд хэдэн чухал заалт орсон. Энэ орсноор шүүхийн хараат бус байдлыг хангах чиглэлээр өөрчлөлт гарна гэдэгт хүлээлттэй байгаа. Тухайлбал, шүүгчийг томилдог ерөнхий зөвлөлийг хэрхэн томилох вэ. Ерөнхийлөгчөөс хараат бусаар томилогдож явдаг. Тэндээс анхны санал гардаг. Томилогдсон байгаа шүүгчдэд сахилга хариуцлага ярьдаг. Сахилга хариуцлагын хороотой болох гэх мэтчилэн нарийн заалтууд орсон. Эдгээрийг органик хуулиар нарийвчлан заагаад зохицуулалт хийвэл шүүхийн засаглалд нэлээд том дэвшил авчирна гэж харж байгаа. Нутгийн удирдлагын хот суурингийн эрх зүйн байдлыг тодорхой болгохтой холбоотой нутгийн иргэдийн хурал, Засаг даргын эрх мэдэлтэй холбоотой өмчийн болон татварын зарим эрхийг орон нутаг руу шилжүүлэхтэй холбоотой гээд яривал олон заалт орсон. Хамгийн сүүлд 1992 оны Үндсэн хуулийн нэлээд дутагдалтай гэж судлаачдын шүүмжилдэг тал бол Үндсэн хуулийн эдийн засгийн гол гол ойлголтууд дутуу суусан ялангуяа байгалийн баялагтай холбоотой заалтуудыг дутуу харсан гэж үздэг. 1992 онд уул уурхай хөгжиж баялгийн хуваарилалтын алдаа онооноос болж баян хоосны ялгаа ийм түвшинд хүрнэ гэдгийг тооцоолж чадаагүй юм шиг байгаа юм. Эдийн засгийн урт хугацааны хөгжил төлөвлөлттэй холбоотой төсөв мөнгөтэй холбоотой байгалийн баялгийн ашиглалт хуваарилалттай заалтуудыг нарийвчилж хийж өгсөн. Энэ нь Монгол Улс байгалийн баялагтаа эзэн байх гол гол заалтууд орсон. Цаашдаа нийгэм, эдийн засгийн амьдралд томоохон өөрчлөлт авчрах заалт гэж бодож байна.
– Стратегийн ач холбогдол бүхий ашигт малтмалын ордыг ашиглахдаа байгалийн баялаг ард түмэнд мэдэлд байх зарчим нийцүүлэн түүний үр өгөөжийн дийлэнх нь ард түмэнд ногдоно гэж зохицуулж байгаа. Энэ тухайд?
-Байгалийн баялагтай холбоотой Үндсэн хуулийн 6.1 6.2 гэх заалтууд байдаг. Нэгдүгээр заалт хэвээрээ байгаа. Үндсэн хуулийн 6.2-ыг “Монгол Улсын иргэдэд өмчлүүлснээс бусад газар, түүнчлэн газрын хэвлий, түүний баялаг, ой, усны нөөц, ан амьтан нь нийтийн өмч мөн гэх томьёоллоор оруулсан. Энэ нь стратегийн ач холбогдолтой уул уурхайн баялаг ашиглахдаа ямар зарчмаар ашиглах юм бэ гэдэг зүйлийг маш нарийн зааж өгсөн. Зарчмуудаа Үндсэн хуульдаа хийж өгсөн. Ялангуяа иргэдийн мэдэх эрхийг зааж өгч байгаа. Стратегийн ач холбогдолтой орд газрын үр өгөөжийн 50-иас дийлэнх олонх нь Монголын ард түмний мэдэлд байхаар оруулж өгч байна. Үүний дараа Үндсэн хуульд орж байгаа нэг өгүүлбэр нэг үг эргээд органик хуульдаа зохицуулагдаад явдаг. Үүнийг дагаад Ашигт малтмалын тухай хууль, Үндэсний баялгийн сангийн тухай хууль болон бусад хуулиудад нарийвчлан тусч өгөх ёстой. Стратегийн ордын үр өгөөжийг дийлэнх нь ард түмэн хүртэж байх боломж нөхцөл бүрдэнэ.
-Сонгуулийн хуулийг хэзээ хэлэлцэж эхлэх вэ?
-Сонгуулийн хуулийг ажлын хэсгийн түвшинд 2012-2016 оны парламентын үед Ерөнхийлөгчийн сонгуулийн тухай хууль, Орон нутгийн сонгуулийн тухай хууль, УИХ-ын сонгуулийн тухай хууль гэсэн гурван хуулийг нэгтгээд нэг хуулиар гурван сонгуулийг явуулсан. Сонгуулийн ерөнхий хорооноос гурван сонгуулийг нэг хуулиар явуулах нь эрх зүйн хувьд маргаан дагуулж байна. Нэг нь нутгийн өөрөө удирдах байгууллагын хууль, улс төрийн сонгууль буюу Их хурлын сонгууль, нөгөөх нь хувь хүний сонгууль буюу Ерөнхийлөгчийн сонгууль байдаг. Гурван өөр чиглэлтэй сонгуулийг нэг хуулиар шийдэх гэж оролдсон нь хуулийн хувьд хүндрэл гарч байга гэж Сонгуулийн ерөнхий хороо саналаа ирүүлсэн. Үүний дагуу УИХ-ын дэд дарга Л.Энх-Амгалангаар ахлуулсан ажлын хэсэг байгуулагдаж гурван жил шахам ажиллаж байгаа. Хуучин шигээ сонгуулийн нэг хуулийг гурван удаа задалж, тус тусынх нь хуулийг бие даасан хуулиар зохицуулах нь зүйтэй гэсэн шийдэлд хүрсэн. Гурван сонгууль явуулах хуулийг тусад нь бие даасан хууль болгоод ажлын хэсгийн түвшинд хэлэлцээд Засгийн газраас санал аваад Их хуралд өргөн барих гэж байна.
-Сонгуулийн тогтолцоонд өөрчлөлт орох уу?
-Ажлын хэсгийн түвшинд сонгуулийг улс нэг тойргоор явуулъя гэсэн шийдэлд хүрсэн. Гэтэл Үндсэн хуулийн хэлэлцүүлгийн үеэр сонгуулийн тогтолцоогоо өөрчилье, сонгуулийн тогтолцоогоо Үндсэн хуульд зааж өгье, гишүүдийн тоог нэмье гэх хэлэлцүүлгүүд өрнөсөн. Тиймээс өргөн барихдаа сонгуулийн ямар тогтолцоо авч явахаа хараахан эцэслэгдээгүй байна. Ер нь УИХ дахь МАН-ын бүлэг мажиратор тогтолцоо буюу хүнээ шууд сонгодог тогтолцоог авах нь зүйтэй гэсэн байр суурь дээр байна. Тэр нь томсгосон байх уу жижигсгэсэн байх уу гэдгээ шийдвэрлэх байх.