-“Pro one” үүнийг шийдэж чаджээ-
Улаанбаатар хотын хүн ам саяас хол давж, үйлдвэрлэл үйлчилгээ, офиссын барилга нэмэгдсээр яах аргагүй метрополитан хотын зэрэгт хүрлээ. Гэхдээ энэ их өргөжиж, дэвжиж байгаагийн хэрээр яригдаж байгаа нэг асуудал бол автозогсоолын асуудал. Анх 1929 онд Монгол Улсын хэмжээнд 29 машин бүртгэгдэж байсан бол аажим аажмаар нэмэгдсээр 2002 онд 103, 805 машин бүртгэгдэж байжээ. Үүнээс арав гаруй жилийн дараа буюу 2013 онд даруй дахин нэмэгдэж 257,498 тээврийн хэрэгсэл бүртгэгдсэн байна. Энэ тоо жилд 50 мянга орчим автомашин шинээр бүртгүүлж, дугаар авснаар өсдөг гэхээр хүмүүст нэг ойлголт төрөх биз ээ. Энэ их хэмжээний автомашины дийлэнх нь нийслэл хотынх гэдгийг хүн бүр л мэднэ. Харин автомашины тоо ийм хурдацтай нэмэгдэж байгаагийн хэрээр хот төлөвлөлтөд тусгагдаж, автомашины зогсоолын тооцоо төлөвлөгөөнд ордог гэдэг эргэлзээтэй. Сүүлийн үед хэвлэл мэдээллийн хэрэгслээр зогсоолын асуудлаа шийдээгүй томоохон худалдааны төв, офиссын барилгууд, үйлчилгээний газруудыг хаах хэрэгтэй, хотоос гаргах хэрэгтэй гэж бичих болсон нь ч аргагүй. Угаасаа асуудлаа цогцоор нь шийдээгүй байж, томоохон барилгууд ашиглалтад оруулчихдаг, тэр нь уг обьектийг худалдан авсан хүмүүст ч, тэнд үйлчлүүлэхээр очсон харилцагч нарт ч хүндрэл үүсгэж байдаг. Дагаад автомашины хөдөлгөөнд саад учруулах, аваар осол гарах үндсэн нөхцөл үүсгэж байдаг. Зориулалтын бус талбайд байрлуулсан автомашинуудыг журамладаг болсноор энэ асуудал бүр ч хурцаар яригдах боллоо. Нийслэлд зогсоолын асуудлаа шийдээгүй байж машин журамлаж, өндөр торгууль ногдуулж байна гэдэгт дургүйцэх хүмүүс олон. Гэвч нэгэнт байдал ийм байгаа нөхцөлд эхний шатанд хувь хүмүүс л өөрсдөө зохицуулалтаа хийхээс аргагүй юм. Тухайлбал, офиссын барилга худалдан авах эсвэл түрээслэх гэж байгаа бол гаднах автомашины зогсоолоо хэрхэн шийдэж байгааг нь зайлшгүй судлах хэрэгтэй. Өдрийн ихэнх цагийг өнгөрөөх газарт чинь унаа чинь тайван амгалан байрлах боломж байгаа эсэх нь тун чухал. Дээрээс нь барилгын дор байх хэдэн зогсоолд найдах нь тун өнгөцхөн дүгнэлт гэдгийг сануулах юун. Бизнесийн харилцагч, түншүүд тань өдөрт хэд хэдээрээ ирэх тохиолдолд автомашины зогсоолоо гаднаа шийдээгүй офисстой бол тэгээд л өнгөрнө. Энэ бүхнийг тал талаас нь тооцоолж байж ажил урагшилж, амжилт дагуулах нь тодорхой.
Үнэндээ нийслэлд байгаа томоохон худалдааны төвүүд, офиссын өндөр барилгуудын гаднах зогсоол ачааллаа даахуйц хангалттай байдаг уу. Харамсалтай нь үгүй. Бараг л сургуулийн хүүхдүүд зогсоолын тоог нь тооцоолоод гаргачихаар байдаг. Үнэндээ үсрээд л 20-35 машины зогсоол л тоологдоно. Түүнээс хэтрэх нь ховор. Баруун дөрвөн замд нээгдсэн томоохон үйлчилгээний төвийн хувьд автомашины зогсоолоо шийдээгүй нь сүүлийн хэдэн жилийн турш шүүмжлэл дагуулж байгаа санагдана. Бас хамгийн сүүлд хотод нээгдэж, бараг хүн бүр л очиж үзэх ёстой хэмээн яригдсан үйлчилгээний томоохон төвийн нээлтийн үеэр зогсоолын асуудал хурцдаж, замын урд дэнж дээр машинуудыг нь тавихаас аргагүй болж байсан билээ. Тэгэхээр зогсоолын асуудлаа шийдсэн эсэхийг нь анхаарч, шаардлага тавьдаг шалгуурыг бид анхаардаг болохоос аргагүй байна. Сүүлийн үед нийслэлд үүд хаалгаа нээх гэж байгаа барилгууд дунд ч зогсоолын асуудал нь шийдэгдсэн нь цөөхөн байна. Харин хэрэглэгчдийн дунд судалгаа явуулж, тэр эрэлт дээр тулгуурлан барилгын ажлаа эхлүүлсэн нэгэн барилгын төсөл анхаарал татлаа. Нийслэлийн төв талбайгаас машинаар 4 мин, алхахад 13 минут орчим ойрхон байршилд баригдах “Pro one” офиссын барилгыг бодит судалгаанд тулгуурлан бүтээн байгуулж байгаа ажээ. Судалгаанд оролцсон хүмүүс мэдээж аливаа барилгын гол чанар болсон байршлыг чухалчлахаа онцолсон бөгөөд дараагийн шатанд зогсоолын асуудал шийдэгдсэн эсэхийг харна гэжээ. Тэгэхээр автомашины зогсоол нийслэлийнхний хувьд тэр дундаа амжилттай бизнес эрхлэхийг хүсч байгаа бүх хүмүүсийн хувьд чухал шалгуур болсон нь харагдаж байна. Дараагийн шалгуур үнэ, нэвтрэх чадвар буюу цахилгаан шат олон байх, офиссын үйлчилгээ сайн байх буюу СӨХ-ийн үйлчилгээ, цаашлаад банк, ресторан, мини маркеттай байх гэсэн үзүүлэлтүүд оржээ. Энэ бүгдээс зогсоолын асуудал ямар амин чухал шалгуурт тооцогдох болсон нь харагдаж байгаа биз ээ. Судалгааны дагуу бүх төлөвлөлт тооцоо нь хийгдэж яваа “Pro one” офиссын барилгын хувьд гаднаа 150 машины зогсоолтой байх ажээ. Үүнээс гадна уг барилгаас 50 м хүрэхгүй зайд 200 автомашины зогсоолтой худалдааны төв нээгдэх юм билээ. Нийлээд 350 автомашины зогсоол. Тэгэхээр энэ офиссын хувьд автомашины асуудал бүрэн шийдэгдсэн гэж ойлгож болно. “Pro one” офиссын барилга нь дөрөвдүгээр дэлгүүрээс шууд хойшоо 32-ын тойрог руу гардаг шинэ зам дагуу буюу Ражив Гандийн нэрэмжит Үйлдвэрлэл урлалын дээд сургуулийн хойно байрлаж байгаа юм билээ. Хотын төвд барилгажилт эхлээгүй хамгийн сүүлийн цэг буюу энэ хавийн байршилд ойрын үед томоохон бүтээн байгуулалт эхэлнэ гэдгийг нийслэлийнхэн онцолсоор буй. Өнгөрсөн арваннэгдүгээр сард анх удаа энэ хавийнхан төвийн дулаантай холбогдсон. Ингэснээр нийслэлийн бизнесийн гол төв энд төвлөрнө хэмээн үзэх болсон. “Pro one” офиссын барилгаас 300 метрийн зайд гэхэд 17 барилга байгууламж баригдах зөвшөөрөл авсан байгаа бөгөөд дийлэнх нь худалдаа үйлчилгээний төв, офиссын барилгууд ажээ. Тэгэхээр яах аргагүй нийслэл хотын маань шинэ бизнесийн төв энд л цогцлох гэж байна. Мөн энэ хавьд Улаанбаатарын цэцэрлэгт хүрээлэн байгуулагдахаар хөрөнгө мөнгө нь нийслэлийн төсөвт суусан дуулдсан. Тэгэхээр нийслэлд хамгийн сүүлд барилгажилтад орж, шинээр бүтээн байгуулж байгаа энэ газарт урьд өмнөх бүх сул талуудаа зассан, зөв төлөвлөлттэй, асуудлуудаа шийдсэн, зогсоолоо төлөвлөсөн тийм л газрыг босгох нь чухал юм.
Ямартай ч эхнээсээ хэрэглэгчдийн эрэлт, судалгаан дээр суурилсан “Pro one” офиссын барилга шиг бүтээн байгуулалтууд баригдаад явж байгаа нь сайн хэрэг юм. Энэ барилгын төслийг “Мастер девелопер” компани хэрэгжүүлж байгаа бөгөөд үл хөдлөх хөрөнгийн салбарт олон жилийн туршлагатай “Мастер пропертис” борлуулалтыг нь хариуцах аж. Түүгээр үл барам “Мастер пропертис” СӨХ-ийн асуудлаа хариуцаж явах бөгөөд дэлхийд шилдэг менежментийг нэвтрүүлэх гэж байгаа юм билээ. Хамгийн ашигтай байршил, хямд үнэ, олон тооны зогсоол, шилдэг үйлчилгээг багтаах “Pro one” төслийн талаар цувралаар хүргэх болно.