Түрүүч нь №232(5799), 235(5802) дугаарт
-“ХАВАР НАМРЫН ЦАСАН САРХИАТ ХАРЛАГ ТАХЬ ШИГ ЭРЭЭН УУЛ”-ЫН ТЭМДЭГЛЭЛ-
Бүрд сумын соёлын төвийн тайзнаа Дэндэвийн Пүрэвдорж найрагчийн “Хөх үндэсний гал” яруу найргийн баяр эхэллээ. Өврийн хангайн эгшиглэнт найрагч, “Болор цом”-ын хошой эзэн Баярхүүгийн Ичинхорлоо зарлан эхлүүлэх нь тэр. Албан ёсны нээлтийн үгийг “Дэндэвийн Пүрэвдорж сан”-гийн тэргүүн соёлын гавьяат зүтгэлтэн, нэрт орчуулагч Цэрэнпилийн Гомбосүрэн хэлсэн. Пүрэвдорж гуай тэр хоёр бараг л нэг хошуу нутагт төрсөн гэж болох амь нэгтэй хүмүүс. Тэртээ хоёр мянга зургаан онд энэ эрхэм Пүдогийнхоо (Пүрэвдорж гуайг дотных нь нөхөд, утга зохиолын садангууд ийн нэрийддэг байв) урилгаар униар дунд хөх асар мэт хөшиглөх Эрээн ууланд нь хамт очиж, хана шийрлэсэн буурь, Хажуу худагийн буурал хондонд нь найрагчаа хөрвөөлгөсөн ерөөлтэй. Тийн явснаа “Эрээн уулын хяр дээр даанч гараагүй. Хэрвээ гарсан бол өвөр бэлд нь миний төрсөн Өндөрсант хайрхан ердөө л ганц өдөрчийн газарт тодоос тодхон харагдаж байгаа юм” гэж дурссан байдаг.
“Хөх үндэсний гал” энэ нэрэнд би ертөнцийг бус монгол үзлээ тарни мэт шившсэн хэмээн их найрагч нэгэнтээ хэлсэн. Түүний энэхүү үзэл, иш түрүү гурван зангилаат сэрэл ухаарлынх нь тухай нэрт эрдэмтэн Лхамсүрэнгийн Хүрэлбаатар даац далайцаараа жин дарах судалгааны аварга бүтээл бичсэнийг санаж байна. Их найрагч сүүлд хэвлүүлсэн нэгэн бүтээлээ “Хөх үндэсний гал” хэмээн нэрийдэж, тэрхүү номыг “Шувууныхан” багийнх нь гишүүн Монгол Улсын анхны Ерөнхийлөгч Пунсалмаагийн Очирбат ивээж хэвлүүлсэн юм билээ. Харин эмхлэх, цэгцлэх ажилд өнөө Гомбосүрэн нь тэрэгний морь адил зүтгэсэн байдаг. Тэрээр өөрийн эрхлэн хөтөлдөг “Бидний монголчууд” цувралаар “Улаан гэрийн хоригдол”-ыг нь хэвлүүлсэн нь ч бий. Их найрагчийг өнгөрсний дараа “Нар тойрсон зам”, “Чингисийн тахилга”, “Төрийн түмэн эх”, “Бор гэрийн богд”, “Улаан зүүд” таван ботийг нь олны хүртээл болгосон. “Шувууныхан” багт Ообоо Ерөнхийлөгч, Гомбосүрэн гуай, нэрт дипломатч Дагвын Цахилгаан гуай гээд аваргууд багтдагийг мэдэх хүмүүс нь мэднэ.
Пүрэвдорж гуай үнэхээр л Монголын их урлагийн алтан үеийнхний дунд бүтээн туурвиж, утга зохиолын ертөнцөд авьяас билгээрээ шуугиан дэгдээн гарч ирсэн нэгэн. Тэрээр Шекспирийн “Отелло”, “Энэ хүүхнүүд үү” киноны Жамц даргаас аваад Монголын болон дэлхийн сонгодог бүтээлүүдийн гол дүр, чухам л алтан үеийн хараацай Гомбожавын Гомбосүрэн, төрийн хошой шагналт Лувсанжамбын Мөрдорж нартай шагай харваж, өөрийнх нь хэлснээр алдарт Цогт тайж буюу Цагааны Цэгмид, “Ирж яваа цаг”-ийн Багаяа зэрэг олон дүрийн эзэн Лувсан гуай нартай богино хөлийн анд байж, “Үер”-ийн Болд өвгөн өнөө алдарт Сангижавын Гэндэнгийн дотрыг засч явсан эрхэм бүлгээ. Тэгээд зогсохгүй зууны манлай сайхан хүүхэн Лувсанжамцын Цогзолмаатай анд нөхрийн барилдлагатай байж, суут хөгжмийн зохиолч, төрийн хошой шагналт Билэгийн Дамдинсүрэнг гэр бараа болоход нь Цооцоогийнхоо хамтаар ганц шил юм өвөртлөн очин ерөөлийн үг хэлж, алдарт морин хуурч Гомбодоржийн Жамъянтай хаяа айлсан бууж, Жамъянгийн Чулуун удирдаачтай өрөө залган сууж, амьдарч явснаараа эрхгүй бахархана. Энэ бол дээдийн бахархал. Тиймдээ ч өөрийгөө “Алтан үеийнхний зарц” гэж тодотгосон байлгүй.
Утга зохиолын үе үеийнхий дунд зиндаархсан даа. Тэр бүгдээс нь хэлж яаж барахав. Хормой хоширсон хэвнэг мэт дээлийг агсрагадан, цал буурал үс сахлыг хийсгэж цаст уулын цагаан арслан лугаа алхах суут эрдэмтэн Ринчен гуайтай ойр дотно явжээ. Хэдэн хасаг тэрэг ном уншсан түүнийг “Алхагч нэвтэрхий толь” хэмээгээд эрэл мухардах цагт түргэн дуудахад заавал нэг амь тариа хийдэг сэн гэж дурсдаг. Энэхүү аварга том эрдэмтнийг зохиолчдын шинэ жилээр өвлийн өвгөн болгоод авсан хүн Пүрэвдорж гуай. “Ринчен гуай намайг нэгээхэн ч захчлаж байгаагүй. Асуусан бүхэнд ул үндсээр учрыг тайлан ухааруулдаг байв. Жүжигчид олдохгүй арга мухардахдаа “Ринчен гуайгаа л өвгөн болгоё, би хариуцъя” гээд Удвал даргад амалсан. Зохиолчдын шинэ жилийн өвгөнөөр Монголын утга зохиолын маршал Бямбын Ринченг тохоон томилсугай гэхэд “Маршал гэдэг чинь морь бариач гэсэн үг юм шүү” хэмээн чихэнд минь шивнэж билээ” гэж дурссан нь бий. Ринчен гуайгаа өвгөн болгосон тэр л шинэ жилээр зохиолчдод хошин бэлэг өгсөн тухай яриа одоо ч яригддаг. Тухайлбал, төрийн шагналт Цэгмидийн Гайтавт цай гэж хүн уудаг ундаа байдаг юм гээд дугуй булант, утга зохиол судлаач Хасбаатарт таны шүүмжлэл ийм л болоод байгаа юм гээд бөмбөг өгч байсан түүхтэй.
Пүрэвдорж гуайнхаа нутагт алтан шаргал элсийг нь нургилуулан алхалж явахдаа Их Монгол аваргын хөшөөг үзсэн. Монголын домогт энэ хүчтэнтэй их найрагчийн түүх бас л холбогддог. Эдүгээс 66 жилийн өмнө ардын хувьсгалын 30 жилийн ойгоор Пүрэвдорж найрагч 18 настай эргэлдсэн алаг нүдтэй залуу Их Монгол аваргатай хамт Улаанбаатар хотын барааг харж, улсын наадам үзсэн юм билээ. Их аварга намхан оройтой цан мэт малгай тавьж, шар хамбан дээлийнхээ энгэрт Алтан гадас одонгоо зүүсэн байлаа гэдгийг өнгө, зурагтай нь хэлсэн. Тэр хоёр торхтой цөцгийн тос ачсан цагаач орос жолоочийн ачааны машин дээр шигшүүрийн арвай шиг бөмбөрсөөр тоосонд дарагдаж ирсэн нь бас л сонин түүх. Их Монгол аваргын төрийн наадамд хамгийн сүүлд ирсэн нь бараг тэр байх. 1946 онд ардын хувьсгалын 25 жилийн ойгоор далан хэдэн насандаа уригдан ирж зодоглоод, алдарт Буур Жамъян аваргаар цолоо дуудуулж байсан түүхтэй. Тэгэхдээ Маршалын машинаар хүргүүлэн ирээд Алтан гадас одонгоор энгэрээ мялаасан. Тэгвэл 30 жилийн ойгоор нутгийн хөвгүүн Пүрэвдоржтой ачааны машин дээр арвай буудай шиг бөмбөрч ирсэн байна. Дөчин дөрвөн оны мичин жилийн их зуднаар Пүрэвдорж гуайг 11 настай байхад тэднийх холын нүүдэл хийж Батхаан уулын ар хормой Алагийн бууцанд өвөлжихөд Бандгайнхтай нь хамт Галсанравжаа гэж хөмрөглөж буусан хөмсөгтэй ханхар эрийнх айл буужээ. Тэр хүн Түшээт ханы Намхай аварга, Лу гүний Вандан аварга, алдарт хулгар Нацагийн тухай ярьж байсныг их найрагч сонссон байдаг. Их Монгол Шаравжамц аварга даншгийн наадамд зодоглохдоо Галсанравжаа нэрээр барилддаг байсан нь тэрхүү ханхгар эртэй холбоотой юм билээ. Тодруулбал, нэгэн наадамд Шаравжамцыг хоцроод ирэхэд нь өнөө Галсанравжаа нь өөрийнхөө оронд барилдуулчихаж, Хасын Шаравжамц Галсанравжаа болсон ийм учиртай ажгуу.
Пүрэвдорж гуайн намтар цадигт “Явууг алсан” гэх нэг зүйл дурсагдаад байдаг. Их хүний алдааг иргэн хүн шүүдэггүй юм гэж айхтар үг бий. Мань мэтийн жулдрай юу хэлэхэв. Харин Явуугийн шавь Дөнгөтийн Цоодолд “Явуу бид хоёр гуч гаруй жил сайхан нөхөрлөсөн. Үзэг төдийгүй хундага нэгтэй явсныг хүмүүс мэднэ. Бидний хоорондын зөрөө найрагчдын хооронд биш намын үүрийн дарга, намын гишүүн хоёрын дунд л болсон юм” гэж Пүрэвдорж найрагч хэлсэн байна. Тэгвэл далаад оны тэртээд их Явуу их Пүрэвдоржийнхоо тухай ийн бичжээ. “Алс Африкийн Климанжорагийн цаст уулыг Эрнест Хэмингуэй зүүдэлдэг байж. Хэмингуэй залуу зандан насандаа энэ ууланд арслан бар агнаж явсан хүн. Тэрээр хожмын дурдатгал зохиолууддаа энэхүү уулыг олон дахин дурсаж бичсэн байдаг. Үүнээс болоод ч тэрүү түүний зохиолыг уншихаар Климанжора уул нүдэнд үзэгдэн, тэрхүү уулыг санахаар Эрнест Хэмингуэйн үсэн буурал төрх нүднээ бууна. Монголын яруу найрагт Пүрэвдоржийн уран бүтээл Сэгс цагаан Богд уултай холбогдон сэтгэлд буудаг” гэжээ.
Уг зохиол хэрхэн төрсөн түүхийг хүмүүс мэднэ. 1999 онд “Өдрийн сонин”-д өгсөн ярилцлагадаа “Нямаа зүүж явсан тэмдгээ Сүхбатын энгэрт зүүж өгөх санаа байвч биднээс жийрхээд чадалгүй тэр унаганы ногтон дээр зүүгээд өгчихдөг юм. Түүнээс үүдэн “Сайхан хотын хөөрхөн хархүү” гэх мөр орж ирсэн. Цаана нь Нямаа байгаа гэсэн үг” гэжээ. Тэр бол жаран есөн оны аравдугаар сарын 15-ны өдөр. Пүрэвдорж гуайн төрсөн өдөр. Найраглалын гол баатар тэмээчин бүсгүйн зүрхэнд хадагдсан Нямаа найрагч энэ тухай өгүүлэхдээ “Амьтны үр зулзага гэхээр эгдүүтэй санагдаад хилэн шиг зөөлөн хамар дээр нь үнсээд орхив. Бас ч гэж хөөрхөн цагаан шидмэсэн ногттой юм. Тэр ногтон дээр ямар нэг гоёмсог зүйл баймаар санагдаад сар гаруйнхны өмнө Эрхүүд аялж явахадаа “Восточно-Сибирская правда” сонины газраас дурсгасан ойн тэмдэг энгэрт явааг санаж, түүний аваад ногтных нь хамар дээр хадчихлаа. Баруунаа ташиж яваа нарны гэрэлд “50” гэсэн тоотой тэрхүү алтан шаргал тэмдэг аятайхан гялалзаад хөөрхөн харагдаж байлаа” гэсэн нь бий. Тэр жилийн арванхоёрдугаар сарын дундуур нэг өглөө Пүрэвдорж гуай Нямаа ах руу утасдаж, үдийн цайгаар гэртээ ирэхийг урьжээ. Яваад очтол дөнгөж гараас гаргаад байгаа “Сэгс цагаан Богд” найраглалаа уншиж өгсөн түүхтэй.
“Жараад оны оргилолт үед Монголын яруу найрагт Бэгзийн Явуухулан, Дэндэвийн Пүрэвдорж гэдэг хоёр том од зэрэг төрж, зэрэг мандаж, зэрэг алдаршсан. Ер нь томчууд хосоороо гарч ирдэг, эсрэгцдэг, тэмцэлддэг. Монголын яруу найргийн уянгалаг зөөлөн, чихнүү сонсголонтой, дотоод гүн амьсгалтай, эгшиглэнт аялгуутай, цэвэр гоё мэдрэмж болгосон найрагч нь Явуу. Харин шүлэг найргийн эрмэг зоригмог, цэцэн цэлмэг, од хийморьлог, бадрангуй, баатарлаг, туульссаг болгосон хүн нь Пүрэвдорж гуай. Энэ хоёр эрхмийн гэрэл гэгээ яруу сайхны ертөнцийг цэлсхийлгэх шиг болгожээ. Цогтой яруу найрагч тэнгэрээр ч, газраар ч нисэлдэж байгаа бурхны санааг шүүрэн олж чаддаг ер бусын ид шидтэнгүүд байдаг. Пүрэвдорж гуай бол тийм л хүн юм. Онгодын цагаан шувуу нь шүлэг найргийнх нь мөр болгон дээгүүр цахлай шиг нисч, дүүлж явдаг юм билээ. Тэр хэзээ ч нурамгар, гал дөлгүй, дорой номхон, үлбэгэр сул шүлэг бичиж байгаагүй. Цэцэн цэлмэг байна гэдэг монгол найргийн нэгэн мөн чанар” хэмээн Пүрэвдорж гуайн байгуулсан “Монголын уран зохиолын академи”-ийг нь нэгэнтээ үүрч ирсэн Долгорын Цэнджав докторын хэлснийг энд шигтгэе.
Эрхэм найрагч нутгаа гэх сэтгэлийн үзүүрт уяатай явсан хүмүүний нэг нь Нацагийн Жанцанноров юм. Энэ хоёр аварга амьтан бие биедээ жигтэйхэн хайртай байсан. Нацагийн Жанцанноров бол бурхан юм гэж Пүрэвдорж гуай хэлдэг. Ямар сайндаа ийм нэг онигоо маягийн яриа бий. Жанцанноров нь Пүрэвдорж гуайнх руу утасдаж л дээ. “Би Жанцанноров гэж хүн байна” гэхэд ардын уран зохиолч “Чи хүн юм уу” гэсэн байна. “Тэгээд биш юм уу” гээд өнөөх нь адарна биз дээ. “Би чамайг бурхан л юм байх гэж боддог шүү дээ” гээд тас тас хөхөрч байсан гэдэг. Сангийн далай хэмээх нүдэн нуурын намрын шувуудын өнгө, эгшиг хоёр Жанцанноровын сэтгэлийг сүлж яруусгасан. “Мандухай”, “Чингис” киноны хөгжим эндээс улбаатай гэж бичсэн. Эл хоёр билгүүн сод авьяастны “Арвайн тал” гэж аатай дуу бий. Ёстой л нөгөө Арвайн тал шигээ сунгаж татсан дуу, Ариунбаатар гэж өнөө аварга дуучин залуу дуулдаг билээ.
Жараад оны эхээр МАХН-ын төв хорооны улс төрийн товчооны 52 дугаар тогтоол гарч Монголын тулгар төрийг үндэслэн байгуулагч Чингис хааны мэндэлсний 800 жилийн ойг тэмдэглэх шуугиан орон даяар дэгджээ. Энэ явдал галтай эрмэг найрагчийн онгодыг дуудаж, ёстой л нэг загатнасан газар нь маажив гэдэг шиг сэтгэлийнх нь утсыг доргиолгүй яав гэж. 1962 оны хоёрдугаар сард төрийн шагналт эрдэмтэн Дамдинсүрэнгийн Цэнд гуай тэр хоёр Бутырийн захаас гар нядалгааны хонины мах авч хоолыг хийхээр тохиролцон унаанд суужээ. Мэдээж хойно сурч байхын үеийн явдал шүү дээ. Замд Пүрэвдорж гуай “Урьд шөнө ийм шүлэг бичлээ” гээд Цэнд гуайд “Чингис”-ээ уншсан байна. Бахтай сайхан санагдсан нь мэдээж. “Оонын халиун зоо шиг халхын уудам талд
Онгин цагаан тамга шиг гэрээ тэр барьсан юм
Онон голын шугуйд хур шиг шаагих адуунаас
Онгон хоёр загалыг мөнгөн хяруунд сойсон юм” гэх дөрвөн мөрийг тэр дор нь цээжилж өөрт нь уншсан гэдэг. “Энэхүү мөнхийн бүтээлийн анхны сонсогч болсондоо би баярладаг” гэж ардын багшийн дурдатгалд бий. Пүрэвдорж гуай жаран хоёр оны тавдугаар сард МЗЭ-ийн хуралд оролцоор урилга хүлээн авч Улаанбаатарыг зорихдоо Дарамын Төмөрийн хүү Галбадрахын захидлыг аавд нь хүргэж өгөх хүсэлт авчээ. Ингээд Улаанбаатарт ирээд Төмөр-Очир гуайнд очихдоо “Чингис” шүлгээ бахтайхан уншина биз дээ. “Нинжбадгар аа, шүлэг гэж ийм л юм байдаг юм байна” хэмээн Төмөр-Очир гуай өөрийн эрхгүй дуу алдсан гэдэг. “Тэмүүжин нумын хөвчинд төрсөн юм, Тэмүүжин сумын зэвэнд төрсөн юм” гэх мөрүүдийг нь сонсоод “нумын хөвчинд, сумын зэвэнд төрөөгүй юм гэж хэлбэл онох байх” хэмээн айхтар нарийн мэдэрч, амин судсыг нь олж зөвлөсөн түүхтэй. Монгол хүн бүхний сэтгэл оюуныг бадрааж, зүрхнийх нь галыг асааж эзэн Чингисээ хатуу цагийн буулган дор, түүхийн буурал улбааг босгоод ирснээрээ Пүрэвдорж буруудсан. Нийгмийн хянан шалгах хорооны Лувсанравдан гэж хүн дуудаж “Чи Чингис шүлгээ Төмөр-Очирын даалгавраар бичсэн үү, яах гэж түүнд уншиж өгсөн юм” гэж тулган байцаасан бол Үзэл суртлын ажилтны улсын зөвлөгөөнд МАХН-ын төв хорооны нарийн бичгийн дарга Лхамсүрэн “Үндсэрхэг үзэл амь бөхтэй оршиж байна. Тод илрэл Чингис хааны төрсний 800 жилийн ойг тохиолдуулан Төмөр-Очир болон түүний аялдан дагагчид нь үндсэрхэг үзлийг зориуд дэгдээж байна. Сүүлийн үед манай утга зохиолд бидний үзэл сурталд харш үндсэрхэг үзлийн амьсгал гарах боллоо. Чингис хааныг шагшин магтсан яруу найрагч Пүрэвдоржийн шүлэг нь үндсэрхэг….” хэмээн дүгнэснээр орон даяар буруутан болж хувирсан билээ. Тэрээр зургаан удаа төрийн шагналаас буцаж байсан нь үүнтэй холбоотой.
Дэндэвийн Пүрэвдорж гуай “Болор цом” наадмыг тэртээ наян гурван онд санаачилж эхлүүлсэн хүн юм. Анхны түрүүг нь “Хүн төрөлхтөнд өргөх үг” шүлгээрээ хүртэж байсан. Миний бие 2013 оны нэгдүгээр сарын есөнд Их зохиолч Дашдоржийн Нацагдоржийн нэрэмжит Улсын драмын эрдмийн театрын тайзан дээр агуу их Пүрэвдорж гуайнхаа санаачилсан “Болор цом” наадмын 30 жилийнх нь тэгш ойгоор тэргүүн шагналыг нь хүртэж эгшиглэнт Янжинлхам бурхны гэгээн өлмийд сөгдөн адислаж билээ. Юмны учрал тохиол гэж сонин. 2014 оны эхээр “Болор цом” наадам 31 дэх удаагаа Өвөрхангай аймагт Пүрэвдорж гуайн 80 насны ойн хүрээнд болсон юм. Түрүү жилийн цомын эзэн дараа жилийнхээ наадмыг нээдэг бичигдээгүй хуулийн дагуу Пүрэвдорж гуайнхаа нэрэмжит наадмыг нутгийнх нь тэнгэр дор нээн эхлүүлж байлаа. Яасан сайхан авшиг ерөөл вэ хэмээн үргэлжид санаа сэтгэлд буудаг л юм.
Энэ их хүний бараанд явах заяа дуталгүй хаачив гэж. Мань мэтийн жулдрайг яахин тоож харах билээ. Харин Хулан найрагчийн яруу найргийн нэгэн сайхан үдэшлэг жил бүрийн хавар болдог сон. Тэрхүү найргийн галын дэргэд нэгэнтээ Цоодол багшийгаа бараадан Пүрэвдорж гуай, Төрбат найрагч нартай нэг ширээнд суудал зэрэгцэх хувь тохиосноо санаж байна. Над руу нэгэнтээ сүрхий ширвэж харснаа “Өө манай Цоодолын шавь билүү” гэсэн сэн. Өчүүхэн надад хандаж хэлсэн цорын ганц үг нь тэр юм. Монголын яруу найргийн хөх сүмбэр оргил түнийг сүүлчийн замд нь үдэх ёслолд оролцсоон. Алтан шарилынх нь өмнө тэргүүн гудайн зогссон. Дөнгөтийн Цоодол, Долгорын Нямаа, Доржийн Гармаа гээд утга зохиолын аваргууд гэр бүлтэйгээ ирчихсэн эмгэнэл илэрхийлж байв. Халхын их хүчтэн Дашдоржийн Цэрэнтогтох аварга нутгийн хүүгийн ёсоор ардын зохиолчтойгоо салах ёс гүйцэтгэж байсан. Гэвч өнөөдөр Нямаа ах минь, Гармаа гуай, Цэрэнтогтох аварга маань алга байна. Тэр өдөр жигтэйхэн цас будагнасан, хаврын цас бүр том томоор малгайлан орж билээ. Хүмүүний хорвоод тэнгэрлиг амьдраад буцна гэдэг энэ биз гэх бодол санаанд бууж байсан сан.
“Хөх даалимбан тэрлэг”, “Сэгс цагаан Богд”, “Хар цас” хэмээн гурван найраглалаараа Монгол найргийн тулгын гурван чулууг тулж, “Чингис”, “Тусгаар тогтнол” хэмээн асч бадарсан гал, намирсан туг болсон хоёр шүлгээрээ хоёр тулах багана нь болгосон найрагчийн тухай ийн өгүүллээ.
“…Эгнээ цэнхэр уулсын цаана
Эрээн уул минь үлдсэн юм
Эргэн эргэн очих бүрийд
Эцгийн сайхан тэр л дүрээрээ
Энэ хорвоод хүүгээ юм шиг
Эрээн уул минь хүлээж байдаг юм
Хавар намар цасан сархиалж
Харлаг тахь шиг Эрээн уул минь
Одоо ч гэсэн тэндээ л намайг
Он он жилээр хүлээж байгаа” хэмээн тэрээр бичсэн билээ. Нээрээ л Эрээн уул нь намрын хөхөмдөг тэнгэр дор ханхайгаад л угтаж. Шүлэг найргийн охь ундарга шиг нулимс шүүдэрлүүлэн угтаж байна. Тэр л сайхан уулыг хормойдож төрсөн тэнгэрлиг найрагчийн шүлэг найргийг унших нь байтугай түүний тухай бодоход цээж огшиж, зүрх долгилном. Аргагүй л монгол найргийн дархан цэцийг тогтоосон, монгол үндэстний бахархал байж шүү. Түүнтэй нэгэн он цагт амьдарч байсан хувь заяандаа бахдахаас өөр яанам билээ.