Categories
мэдээ утга-зоxиол

КИНО ШҮҮМЖ: “Гадны нөлөөгүй” DNN.mn

Найруулагч Д.Галбаярын бүтээл “Гадны нөлөөгүй” УСК нь нийтийн сууцны орцонд амь үрэгдсэн залуугийн шүүх эмнэлгийн “Гадны нөлөөгүй” гэх дүгнэлттэй хэргийн эргэн тойрон дахь хүмүүсийн талаар гэмт хэргийн трейлер кино юм.

Бүтэн хоёр цаг үргэлжлэх эл киноны найруулгын ур чадвар, уран сайхны мэдрэмж дүй дутагдалтай байгаагийн хамгийн энгийн илрэл нь үзэгчдийн уйдалт. Эхлэл хэсгээсээ сунжирч, үзэгчдийг уйдааж байв.

Мөн эхлэл хэсэгт хэлсэн шиг “Гадны нөлөөгүй” гэж хаасан гэмт хэргийн талаар л өгүүлэх юм байна гэтэл бас үгүй. Гэмт хэрэгт, нууцлаг жанрын уран бүтээл туурвих гэж байгаа бол найруулагч болон кино багийнханд амаргүй ч Оскарын шагналт “Mystic River” (2003) уран бүтээлд суурилан хийсэн тул илүү сайн ажиллаж шинийг эрэлхийлэх, баяжуулах боломж байсан гэж харж байна.

Дүрүүдийн хувьд оюун сэтгэхүйн далд бэрхшээлийг манайхан дандаа гадаад үзэмжийн гажиг согогоор ялгаварлан дүрсэлдэг нь энэ удаад махлаг жүжигчинг сонгосноос харж болно. Жүжигчний гүйцэтгэл тун дажгүй ч зохиолд уг дүрийг дүрслэхдээ хангалттай сайн тодорхойлоогүй юм болов уу. Сэтгэн бодох чадваргүй хүн юм уу, аутизмтай ч юм уу яг ямар гэдэг нь тодорхойгүй. Харин эрэн сурвалжлах сэтгүүлчийн дүрд илүү логик сэтгэлгээ дутагдсан.

Бүх дүр хоорондоо ах дүү, амраг садан, анд нөхөд, унаган багын найз гээд гурвалжин дөрвөлжин ажил амины холбоотой нь энэ кино Улаанбаатар хотод биш, хөдөө нэг уулын аманд өрнөж байгаа мэт. Хүүгээ алдсан эцгийн дүр болон уг дүрийг бүтээсэн жүжигчний тоглолтууд хангалттай сайн байсан гэж бодож байна. Уг дүрийн мэргэжлийг үйл явдлын өрнөлд бага зэрэг холбож өгөх санаа цухуйсан нь зөв байсан ч санаагаа дутуу ашигласан санагдсан.

Дүрүүдийн холбооны талаар өнгөрсөн цагийн дурсамжит үзэгдлээр уйгагүй харуулж байлаа.

Харилцан яриа болоод жүжиглэлт тал дээр ажиглагдсан нэг зүйл нь хэтрүүлэн жүжиглэлт. Жүжиглэж байгаа гэдэг нь хэтэрхий ил тод, хэтэрхий үнэмшилгүй санагдах сценүүд нэг бус удаа ажиглагдсан юм.

Зураг авалт зарим камерын хөдөлгөөн болон шилжилтүүд дотоодын кинонуудад төдий л анзаарагддаггүй сонирхолтой элементүүд байлаа.

Үлгэрлэл авсан нь илт санагдах гадны алдартай бүтээлүүдээсээ хангалттай ялгардаггүй, өөрийн гэсэн өвөрмөц санаагүй зохиол, үйл явдал.

Өрнөл хэсэг хэргийг олон тийш нь хазайлгасан, сонирхолтой таамгуудыг дэвшүүлсэн, үзэгчдийг төдий л уйдаахааргүй боломжийн хэмнэлтэй байж чадлаа. Гэхдээ л гэмт хэрэг, цагдаагийн мөрдлөг зэргийг хэтэрхий хөнгөн хийсвэрээр харуулсан нь судалгаа дутуу хийсний илрэл гэлтэй. Монгол кинонуудад цагдаа, эсвэл тагнуулын байгууллагуудын хэрэг дээр ажиллах чадвар, мөрдлөгийн ажиллагаа, энэ хоорондох үйл явцыг дэндүү сул харуулдаг.

Төгсгөлийн хэсэгт үзэгчдийг төөрүүлж, гайхшируулах зорилго бүхий үйл явдлын эргэлтүүд хэд хэд байсан нь сонирхолтой гэхээс илүү хүчилсэн шинжтэй шийдлүүд байсан нь залхааж орхив. Мөн эдгээр эргэлтийн шийдвэрүүд нь эргээд киноныхоо нийт зохиолд логикийн алдаа бүхий хэд хэдэн нүхийг ухсан нь харамсалтай байлаа. Ерөнхийдөө л төгсгөлийн шийдлүүд киногоо тэр чигт нь балласан гэхэд буруудахгүй.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *