Categories
мэдээ цаг-үе

“Винсвэй”, “Чалько” компани Mонголын Засгийн газрын тогтоолыг эсэргүүцэн, ганцмодны боомтын замыг хааж жагсаал хийлгэж байна

Түрүүч нь № 010(5853), 011(5854) дугаарт

-ХЯТАД КОМПАНИЙН МАШИНЫГ ТОНОСОН ЗАЛУУГААС БОЛЖ 60 НАСТАЙ ХОЁР ХҮН ХЭВТЭРТ ОРТЛОО ЗОДУУЛЖЭЭ-

Ганцмодны боомтод Хятадын компанийн ажилчид жагсаал зохион байгуулж хил хаасан тухай мэдээллийн мөрөөр манай тусгай сурвалжлагч Э.Хүрэлбаатар газар дээр нь ажилласан билээ.Түүний цуврал сурвалжлагыг үргэлжлүүлэн хүргэж байна.


Хятадын нүүрс тээврийн компанийн ажилтнууд манай улсын хоёр иргэнийг хэвтэрт ортол зодсон талаарх мэдээлэл Ганцмодны хилийн боомтын монголчуудын дунд тархжээ. Тус боомт дээр хоёр жилийн өмнөөс нэгэн ахмад хилчин эхнэрийнхээ хамт цайны газар түрээсэлдэг болсон байна. Монголын жолооч нар “Эмээгийн цайны газар” хэмээх тус цайны газраар байнга үйлчлүүлдэг болсон гэнэ. Гэвч саяхан хоёр хөгшнийг зодож, хүндээр гэмтээсэн хэрэг гарсан байдаг. Тиймээс Хятадын нүүрс тээврийн компанийн ажилтнууд хоёр хөгшнийг ямар шалтгаанаар зодсоныг тодруулсан юм.

Энэ сарын 8-нд Гашуунсухайт хилийн боомт дээр нүүр, нүд нь булуу болтлоо хавдаж, хөл гараа дааж ядсан 60 гаруй настай иргэн иржээ. Тэрбээр Монголын хилээр нэвтэрч орж ирээд л асгартал уйлсан байна. Амьдралынхаа 30 гаруй жилийг хилийн цэрэгт өнгөрүүлсэн тэрбээр хятадуудад зодуулсан талаараа дэлгэрэнгүй ярьжээ. Тодруулбал “Увс аймгийн Гансүх гээд нэг залуу байдаг юм. Надтай нэг нутаг ус гэдгээрээ ойр дотно танилцаж, Ганцмодны хил дээр ирэх болгондоо манайд хоноод явдаг. Тэр нөхрөөс болоод ийм болтлоо зодуулчихаад явж байна. Эхнэр барьцаанд үлдсэн. Гадаад паспортыг нь хураагаад авчихсан болохоор яаж ч чадалгүй үлдээчихлээ. Нүүрсний компанийн ажилтнууд “Гансүхийг авчир. Тэр цагт эхнэрийн чинь гадаад паспортыг өгнө” гэж дарамталсан. Тэр залуу Хятадын нэг компанийн машиныг “Нүүрс ачаад ирье” гэж хил гаргаад 20 ширхэг дугуйг нь зарчихсан юм гэнэ. Бас машины бусад анги нь алга болсон юм байх. Үүнээс болоод биднийг ингэж зодож байна. Манайд хонож өнждөг болохоор ойр дотны хүмүүс гэж бодсон юм шиг байна лээ. Өчигдөр орой хятад залуучууд гэрт орж ирээд бид хоёрыг үгийн зөрүүгүй зодоод эхэлсэн. Газар унагаж байгаа дэвсэлж, хөгшний маань үснээс зулгааж шалаар чирч гулдарсан. Арай л гэж саллаа” хэмээн ярьсан байна. Харин энэ талаар Гашуунсухайт хилийн боомтын нэгэн албаны эх сурвалж “Тоночихсон машинаа авахаар хятадууд ирсэн. “Та нар цагдаад өргөдөл гомдол гаргаад өгчих. Танай компанид учирсан хохирлыг барагдуулах боломж байгаа” гэхэд “Цагдаад хандахгүй. Хохирол байхгүй. Машинаа аваад явна” гээд аваад явцгаасан. Тэгээд л тэр орой нь манай ахмад хилчнийг зодоод эхнэрийг нь гадаад паспортоор нь барьцаалсан байна лээ. Хилийн боомтын зүгээс шаардлагатай арга хэмжээг авсан. Эхнэрийнх нь бичиг баримтыг өгсөн байгаа. Хоёр хөгшин Улаанбаатар хот руу явцгаасан. Сүүлийн үед манай улсын иргэдийн гадаад паспортыг дээрэмдэх, барьцаалах хэд хэдэн тохиолдол гарсан. Өнгөрсөн сард нэг эмэгтэй барьцаалагдсан гэх мэдээлэл гарсан. Тэр эмэгтэйн уулздаг байсан залуу хятад компанийн машиныг авч яваад мөн л эд ангийг нь тоночихсон байна лээ. Үүнээс болоод тэр бүсгүй хэд хоног Ганцмодны боомт дээр саатсан” гэв.

ГАНЦМОДНЫ ХИЛИЙН БООМТЫН ЦАГДААГИЙН ДАРГА ЖАГСАГЧИДТАЙ УУЛЗАЖ, ЭРДЭНЭС ТАВАН ТОЛГОЙ КОМПАНИ НҮҮРС АЧИЛТАА ГЭНЭТ ЗОГСООВ

Жагсаал хийж байгаа жолооч нартай Баяннуур аймгийн Ганцмодны хилийн боомтын цагдаагийн дарга уулзсан юм. Тэрбээр жагсагчдад “Та нар энд ингэж жагсаж болохгүй. Бид хилийн аюулгүй байдлыг хамгаалах ёстой. одоо ингээд тар. Хэрэв тарахгүй гэвэл хүч хэрэглэж тараана. Бас бослого тэмцэл гаргавал хорих болно” гэсэн цөөн хэдэн үг хэлчихээд яваад өгсөн. жагсагчдад цагдаагийн даргын үгийг сонсож байгаа шинж ер ажиглагдаагүй юм. Харин ч өөдөөс нь эсэргүүцэж, жагсаалаа үргэлжлүүлж байлаа. Бид ч хил хаахаас урьтаж Монгол Улсын хилээр нэвтрэхээр хөдөллөө. 16:00 цагийн орчимд Гашуунсухайт хилийн боомт дээр ирэхэд жагсагчдад Эрдэнэс Тавантолгой компанийн уурхай нүүрс ачилтаа зогсоож, 20 гаруй километр урт дараалал үүсээд байгаа талаар мэдээлэл ирэв. Энэ талаар Эрдэнэс Таван толгой компанийн уурхайн ажилтнуудтай холбогдож асууж, тодруулахад “Уурхайн нүүрсний нөөц дууссан. Одоо өөр мөргөцөг цэгээс нүүрс ачилт хийхээр бид бэлтгэж байна. Хэзээ ачилтаа хийх нь тодорхойгүй байна. Нүүрс ачихаар бол мэдэгдэнэ гэдгээ компаниудын удирдлагаар дамжуулж хэлүүлсэн байгаа” гэв. Харин уурхайн дээрх мэдээллийг жолооч нар өөрөөр хүлээж авч байна лээ. Тэд “Эрдэнэс Тавантолгой нүүрсний уурхайд хятадууд нөлөөлж байна. Хэдэн сая тонн нүүрсний нөөцтэй компани гэнэт нүүрс нь дуусаад, өөр газраас ухна гэсэн ойлголт байхгүй. Мэдээж уулын ажлын төлөвлөгөө, ТЭзҮ-гээр баталчихсан л байгаа шүү дээ. Хятадуудтай хуйвалдаад нүүрс тээврээ зогсоож байна. Хил хаах нь нүүрсний тээвэрлэлтэд нөлөөлөхгүй шүү дээ. Уурхайгаас ачигдсан л бол тэр нүүрс Хятадын өмч болж байгаа. Цагаан хадны хашаанд нүүрс овоолоод байхад хятадууд өөрийнхөө өмчийг авч л таарна” гэдгийг онцолж ярьсаар байсан юм.

Монголын нүүрсийг хямд үнээр худалдан авч байгаа Хятадын Винсвэй компанийг төрийн өмчит Эрдэнэс Тавантолгой компанийн 2017 оны шилдэг харилцагчаараа тодруулж, өргөмжилсөн талаарх мэдээлэл гарч эхэлсэн юм. Дээрх мэдээлэл гарсантай холбоотойгоор Хятадын Винсвэй компанийн ТУЗ-ийн дарга ван сингчун Эрдэнэс Таван толгой компанийг удирддаг. Мөн компанийн удирдлагууд дэлхийн тэрбумтнуудын нэг болж, “Форбес” сэтгүүлийн тэргүүн баячуудын жагсаалтад багтсан гэх мэдээлэл ч ар араасаа гарч байв.

НҮҮРСНИЙ ТЭЭВРИЙГ ЦЭГЦЭНД ОРУУЛАХ ЦАГ НЬ БОЛЧИХСОН

Нүүрсний уртын урт тээвэрлэлтийг зогсоож, Цагаан хад багт нүүрс буулгадаг болсон нь монгол жолооч нарт амьдралаа дээшлүүлэх нэгэн боломж болоод байгаа гэнэ. Өмнө нь уртын урт тээвэрт явахдаа нэг жолооч 900 мянган төгрөгийн цалин авдаг байсан гэнэ. Үүнээс хоол унд болоод бусад зүйлд 300 гаруй мянган төгрөг зарцуулдаг. Үлдсэн 550 орчим мянган төгрөгийг ар гэр рүүгээ явуулдаг байсан аж. Ийм байдлаар сард нэг юм уу, хоёр удаа нүүрс тээвэрлэдэг байжээ. Харин одоо гурав хоногт нэг тээвэрлэлт хийдэг болсон байна. Энэ талаар болон “Нүүрс тээврийн жолоочдын холбоо” төрийн бус байгууллагын Удирдах зөвлөлийн гишүүн Г.Цогтгэрэлтэй уулзаж цөөн асуултад хариулт авлаа.


-Уурхайгаас ачсан нүүрсийг цагаан хад багт буулгаж эхэлсэн нь жолооч нарт хэр ашигтай байна вэ?

-Ашигтай, өмнө нь сардаа хоёр удаа тээвэрлэлт хийгээд сая гаруй төгрөг авдаг байсан бол одоо энэ тоо хэд дахин нэмэгдээд байна. Нэг удаагийн тээвэрлэлтээр 300 мянган төгрөг цэвэр унаж байна. сардаа 10-12 удаа тээвэрлэлт хийхэд жолооч гар дээрээ гурван сая гаруй төгрөг авч байна. Нэгдүгээрт, олон хоног замд дугаарлаж зогсохгүй. Хоёрдугаарт, цаг хугацаа маш их хэмнэж байгаа юм.

-Хятадууд хилийн цаана жагсаал хийж байгааг та юу гэж ойлгож байгаа вэ?

-Өмнө нь Хятадын компаниуд монгол жолооч нарыг маш хямд зардлаар нүүрс тээвэрлүүлдэг байсан. Нийт ашгийн 30 хүрэхгүй хувийг жолооч нарт өгдөг. Үлдсэн 70 хувь нь хятадуудын халаасанд шууд ашиг болон ордог байсан. Мөн Монголын нутаг дэвсгэрт тээвэр хийж байгаа мөртлөө олон жилийн турш татвар, төлөхгүй, нийгмийн даатгал ч төлөөгүй явж байсан. Үүнийг төр засаг цэгцэнд оруулж эхэллээ. Өмнө нь жолооч нар ямар ч тогтвор суурьшил байхгүй. Нэг өдөр нь өөр хүний машин унаж байхад хэд хоногийн дараа шал өөр хүний машин унадаг. Үүнийг дагаад тогтвортой ажлын байр байхгүй, цалин мөнгө ч баталгаагүй байлаа. Ер нь Монголын нүүрс тээвэр эмх замбараагүй байдалтайгаар арав гаруй жил болж байна. Энэ байдлыг цэгцлэх цаг нь болсон. жолооч нарыг тогтвортой ажлын байраар хангаж, эрүүл мэнд, нийгмийн даатгалыг олгох зэрэг ажлууд хийгдэж байгаа нь сайн хэрэг юм. Хятадын нүүрс тээврийн компани өмнө нь их хэмжээний ашиг олдог байсан нь хууль журмаар багасаад ирэхээр эсэргүүцэж байгаа юм. Монголын төр засаг хэдэн хятад эсэргүүцлээ гээд тогтоол шийдвэрээ эргүүлэн татаж, хүчингүй болгож болохгүй.

-Хятадууд монгол жолооч нар хулхиддаг, машины эд ангийг нь зардаг. үүнээс болоод асуудал үүсдэг гэж ярьж байна лээ?

-Энэ асуудал олон жил яригдаж байна. Хэзээ мөдгүй хагарах дээрээ тулчихсан халзан дугуйтай машин унуулаад явуулдаг. Тэгээд ирж очихын 500 орчим километр замд явна. Нөгөө муу дугуй нь хагарчихна. 900 мянган төгрөгийн төлөө явж байгаа жолооч ганцхан дугуй хагарахад шууд 800 мянган төгрөгийн өрөнд орчихдог. 26 дугуйтай машины аль нэг нь хагарч л таарна. Бас тос маслоо солиогүй. Бусад эд анги нь муудчихсан. Элэгдэлд орчихсон техник, тормосноос эхлээд эвдэрдэг. ингээд машин эвдэлсэн хэрэгт унаж, жолооч нар өрөнд ордог. Үүнээс болоод л жолооч нар машиныг нь эвдэрсэн газар нь хаячихаад явдаг. Машин нь эвдэрчихлээ гээд очихоор дааж давшгүй өрөнд унагаж, барьцаалчихаж байна шүү дээ. Бас муу техникээс болж жолооч нар алтан амиа алдаж байна. Хариуцлагыг хэн ч үүрэхгүй үлддэг. Түрүүнд машины эд анги зардаг гэдгийг асуусан. Үнэндээ авч чадаагүй цалингаа тооцоолж байгаад л жолооч нар Монголын хил давж хараа хяналтаас нь гараад эд ангийг нь аваад явчихдаг бололтой. Хэрэв энэ байдал эмх цэгцэндээ орчихвол дахиж машины эд анги зарсан асуудал гарахгүй гэв.

Өмнөговь аймгийн Ханбогд, Цогтцэций сум, Гашуун сухайтын хилийн боомт орчимд иймэрхүү байдалтай байна. Монголын төр ажлаа хийж, эмх замбараагүй байдлыг таслан зогсоох оролдого хийсний төлөө Хятадын тал хилээ хааж, нүүрс тээврийг зогсоогоод байна. Монголын нүүрсийг худалдан авч байгаа “Чалько”, “Винсвэй” компанийнхан өнөөдрийг хүртэл ямар нэгэн мэдэгдэл гаргалгүй, таг чимээгүй сууцгааж байна.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Categories
онцлох-нийтлэл туслах-ангилал

“Винсвэй”, “Чалько” компани монголын Засгийн газрын тогтоолыг эсэргүүцэн, Ганцмодны боомтын замыг хааж жагсаал хийлгэж байна

-ОЮУТОЛГОЙ ТЭРГҮҮТЭЙ МОНГОЛЫН КОМПАНИУД ТЭЭВРИЙН МАШИНАА ХИЛИЙН ЦААНААС АВЧ ЧАДАХГҮЙГЭЭС БОЛЖ ҮЙЛ АЖИЛЛАГАА НЬ ЗОГСОЖ ЭХЭЛЖЭЭ –

Хятадууд жагсаал, цуглаан хийх гэж ёстой “гурилдана” гэгч нь болдог юм байна. Ямар ч эмх цэгц байхгүй. Дээрээс нь хэн удирдан зохион байгуулаад байгаа нь тодорхойгүй. Цагаан хоолой зэрэг чанга яригч огт хэрэглэхгүй. Өвлийн хүйтэнд даараад бээвийчихсэн 400 гаруй иргэн дуу дуугаа авалцаад шаагилдаад байв. Ганцмодны хилийн боомтын адууны хашааны сараалжин төмөр хаалга руу харж зогсоцгоочихоод голынхоо дуугаар орилоод байх юм. Хамгийн сонин нь төмөр сараалжин хашааны цаад талд нэг ч хүн байхгүй. Улаан шороо бужигнан угалз тавих манай улсын тал руу хараад л өөр өөрсдийнхөөрөө хашгирч байна лээ. Хэн рүү харчихаад ямар зорилготойгоор эсэргүүцэл илэрхийлж байгааг мэдэх юм алга. Зүгээр л бие биенийхээ дууг давах гэж хашгираад байх нь тэр. Өмнө нь Монголд олон удаа жагсаал, цуглаан сурвалжилж явсан миний бие анх удаа ийм жагсаалыг хилийн цаана гарч сурвалжилж өнжсөн минь энэ. Орчуулагч өмнөд монгол залуугаас “Энд байгаа хятадууд юу гээд орилолдоод байгаа юм бэ” гэж асуулаа. Тэгсэн мань эр “Миний толгой эргээд байна. Бүгд л хашгираад юу гээд байгаа нь сонсогдохгүй байна” гэж хариулах аж. Тэгэхээр нь “Хүн тус бүрээр нь сайн сонсчих. Тэгээд надад хэлээд өг” гэж гуйлаа.

Орчуулагч залуу хил дээр жагсаал хийж байгаа хүмүүс дээр очиж юу гэж хашгираад байгааг асуув. Ганцмодны боомт дээр жагсагчид “Монголын Засгийн газар бидний эрх ашгийг хамгаалах ёстой. Бид “янхан” жолооч нарын нийгмийн даатгалыг төлж чадахгүй. Уртын тээврийг хуучнаар нь явуул. Улс хоорондын тээвэр хийх зөвшөөрлийг Хятад эзэнтэй тээврийн компаниудад нэмж олго. Монголын Засгийн газар 320 дугаар тогтоолоо цуцал. Бидний тавьсан шаардлагыг хүлээж авах хүртэл хил хаана. Монголын хил рүү нүүрсний нэг ч машин гаргахгүй л гээд хэлээд байна. Хүн бүр цээжилсэн бололтой нэг өгүүлбэрээ ам амандаа л шаагилдаад байна” гэв. БНХАУ-ын нүүрс тээвэрлэлтийн компанийн 400 гаруй жолооч Ганцмодны хилийн боомтын замыг хааж жагсаад зургаа хонож байна. Тэд хоёр улсын нүүрс тээвэрлэлтийг таг зогсоогоод зургаа хонож байгаа гэсэн үг юм. Манай улсын Засгийн газрын шийдвэрийг эсэргүүцэж жагсаж байгаа хятадуудаас манай компаниуд машинаа авч чадахгүй гацаанд ороод байна. Бүр Оюутолгой компанийн үйл ажиллагаа хүртэл гацаанд орсон. Алт, зэсийн баяжмал ачиж урд хөршийн хил гарсан машинаа эргүүлэн татаж авч чадахгүй байгаагаас болж батлагдсан графикийн дагуу баяжмалаа хилээр гаргах ажил ч мөн гацаанд оржээ. Ганцмодны боомт дээр жагсаж байгаа нүүрс тээврийн Хятадын компанийн ажилтнууд 09:00-17:00 цагийн хооронд хил хааж байна лээ. Жагсагчид даарахаараа зам хааж тавьсан машиндаа гүйгээд орчих юм. Тэндээ халуун цай ууж, хоол идэж байгаа харагдсан. Хятадын Засгийн газрын явуулгаар хилийн боомт дээрх нүүрсний замыг хааж, жагсаал хийж байна гэв 13:00 цагийн орчимд хилийн ойролцоо нүүрс тээврийн авто машинаа тавьсан хэдэн монгол жолооч ирж байгаа харагдлаа. Суудлын жижиг тэрэгнээс буусан таван залуу машин тойрч үзээд зогсоод байв. Гэтэл нэг хятад гараараа монгол залуучууд руу зангаад хашгирав. Хятадууд ч шуугилдаад явчихлаа. Машинаа үзэж зогссон залуус тогонд залгуулчихсан юм шиг гүйсээр машиндаа суугаад зугтаав. Хятадууд араас нь орилсоор хоцорлоо. Биднийг ирэхээс хоёр хоногийн өмнө зам хааж зогссон хятадууд монголчуудыг зодсон хэрэг гарчээ. Толгой руу түлхүүр, лапатикаар цохиж Батсүрэн гэх 43 настай залуугийн биед хүнд гэмтэл учруулжээ. Тэрбээр БНХАУ-ын Бугантын эмнэлэгт тархиндаа мэс засал хийлгэсэн байна. Одоогоор биеийн байдал нь тааруу байгаа гэх мэдээллийг бидэнд өгч байв. Мөн жагсаал хийж байгаа хятадууд эмх замбараагүй байдал үүсгэсэн оройдоо хилийн ойролцоо байсан Монголын компаниудын машины эд ангийг эвдэж, салхины шил, гэрэл зэргийг хагалж, сүйтгэсэн хэрэг гарсан байна. Монголын компаниуд боомтын захиргаанд энэ тухай мэдэгдэж Хятадын цагдаа нарт өргөдөл гомдол гаргаж өгсөн байна. Мөн хоёр улсын хилийн боомтынхон хоёр удаа албан ёсны уулзалт хийжээ. Уулзалтаар Ганцмодны хилийн боомтын захиргаа болоод Баяннуур аймгийн удирдлага, цагдаагийн дарга нар “Хил дээр үүсээд байгаа нөхцөл байдлыг удахгүй намжаана. Нүүрс тээвэрлэлт саадгүй явах болно. Монголын Засгийн газарт нүүрсний компаниуд 12 төрлийн шаардлага тавьж байгаа юм байна лээ. Үүнийг Монголын талд удахгүй шилжүүлж өгнө. Ингээд хилийн эмх замбараагүй байдлыг зогсооно. Эсэргүүцэл үзүүлсэн компанийн захирлуудыг барьж хорино” гэх утга бүхий зүйл ярьжээ. Одоогоор хилийн замыг хэдийгээр нээх нь тодорхойгүй байна. Хилийнхний ярьж байгаагаар цагаан сар хүртэл зам хаана гэсэн мэдээлэл байгаа гэсэн. Энэ талаар Монголын нүүрс тээврийн компаниуд “Хятадууд хилээ хааж, нүүрс тээвэрлэлтийг зогсоосонд санаа зовох асуудал биш. Уурхайгаас нүүрс ачигдсан л бол тэр Хятад Улсын өмч болчихдог. Тиймээс Монголын компаниуд уурхайгаас нүүрсээ ачаад Цагаанхадны хашаануудад овоолоод байх хэрэгтэй. Хятадууд өөрсдийнхөө хөрөнгийг хүссэн хүсээгүй л авна. Угаасаа Хятадын нүүрс тээврийн компаниудыг Засгийн газраас нь дэмжээд байгаа юм. Түүнээс биш БНХАУ хэзээ байтлаа хил дээр үймээн самуун үүсгэж байлаа. Хэрэв ямар нэгэн асуудал гарсан тохиолдолд шууд шоронд хийгээд, цэргийн хүчээр тараачихдаг биз дээ. Тэгэхэд жагсаал хийж байгаа хүмүүсийг тараахгүй. Харин ч дэмжээд байгаа нь цаанаа улс төрийн утга учир агуулж байгаа юм” хэмээн онцолж байна лээ. Хятадууд ямар учраас Монголын нүүрс тээврийг гацааж, хилийн замыг хаасан бэ? Өнгөрсөн оны нэгдүгээр сараас эхлэн нүүрс тээврийн салбар илтэд сэргэсэн байна. 2016 онд өдөрт 500 машин нүүрс гарч байсан Гашуунсухайтын хилийн боомтоор өдөрт 1200-1500 машин нүүрс гарах болжээ. Нүүрсний зах зээл 2017 онд илт сэргэж эхэлсэн нь энэ. Өөрөөр хэлбэл, Монголын эдийн засаг ч үүнийг дагаад сэргэлт ажиглагдаж эхэлсэн гэнэ. Өдөрт хилээр 1500 машин нүүрс гарч байгаатай холбоотойгоор “Эрдэнэс таван толгой”, “Энержи Ресурс” ХХК, “Таван Толгой” ХК тэргүүтэй уурхайн нүүрсийг худалдан авдаг “Винсвэй” компани, “Чалько” компанитай өнгөрсөн онд 400 гаруй тээврийн компани гэрээ хийжээ. Тодруулбал, долоон мянга орчим тээврийн хэрэгсэл хоёр улсын хилээр нэвтэрч, Монголын нүүрсийг Хятад руу зөөжээ. Хоёр улсын нүүрс тээврийг хийж байгаа долоон мянган тээврийн хэрэгслийн хоёр мянга хүрэхгүй нь Монголын компаниудын өмч юм байна. Үлдсэн таван мянга гаруй нүүрсний машиныг БНХАУ-ын хөрөнгө оруулалттай компаниуд эзэмшдэг ажээ. Одоогоос дөрвөн жилийн өмнө нүүрс тээврийг дандаа Хятадын улсын дугаартай машинаар тээвэрлэж байсан. Тухайн үеийн Зам тээврийн сайд болон Засгийн газраас гаргасан шийдвэрээр Монгол Улсын нутаг дэвсгэрт өөр улсын дугаартай машин нүүрс тээвэрлэхийг хориглох шийдвэр гаргасан. Өөрөөр хэлбэл, БНХАУ-ын дугаартай автомашин манай улсын хилээр нэвтэрч, нүүрс тээвэрлэх боломжгүй болсон. Дээрх асуудал тухайн үедээ хэл ам дагуулж байсан ч тэгсгээд намжсан. 2013-2014 онд манай улсын тээвэрлэлтийн компанийн мэдэлд 500 хүрэхгүй машин байсан юм. Хятадууд нүүрс тээвэрлэлтээ хийхийн тулд Монголын компаниудад машинаа шилжүүлж өгсөн. Өөрөөр хэлбэл, хятад хөрөнгө оруулалттай монгол дэд захиралтай компани олноороо бий болсон. Ийнхүү БНХАУ-ын дугаартай машинууд бүгд манай улсын компаниудын нэр дээр бүртгэлтэй болсон билээ. Мөн нүүрс тээвэрлэлтэд явж байгаа хятад жолоочийн тоог цөөрүүлэх ажлыг манай улсаас хийж эхэлсэн. Өөрөөр хэлбэл, монгол жолооч нарыг ажлын байртай болгох ажиллагаа хийгдсэн юм. Хятад компаниудын өнөөдрийн үл ойлголцол эндээс эхлэлтэй аж. Засгийн газар дээрх шийдвэрийг гаргаснаар хятадууд нүүрс тээвэрлэлтийн салбарыг бүрэн атгандаа оруулаад байсныг бага ч гэсэн чөлөөлж чадсан юм. Хятадын компаниуд хүсэн хүсээгүй ч монгол жолоочид машинаа өгөөд явуулдаг болсон. Гэхдээ нэг жолоочоор нэгээс хоёр удаа нүүрс тээвэрлүүлээд цалинг нь өгчихдөг. Дараа нь өөр хүнээр машинаа бариулах маягаар тогтвортойгоор бус ажилладаг байна. Хятадуудын машиныг ээлжлэн барьж байгаа жолооч нарыг энэ цаг мөчөөс эхлэн “Янхан” жолооч хэмээн нэрлэх болсон. “Янхан” хочит жолооч нарын эрх ашиг зөрчигдөх, цалингаа авч чадахгүй хулхидуулах, хятад эзэд нь зодох, бүр амь насыг нь хөнөөх асуудал Ганцмодны боомт дээр цөөнгүй гарах болжээ. Энэ талаар ч сүүлийн хэдэн жил хэвлэл мэдээллийн хэрэгслээр тасралтгүй гарч байгаа. Мөн “Гээндээ ч бий. Гоондоо ч бий” гэдэг шиг Монголын жолооч нар хятад эзэнтэй машиныг унаж Монголын хилээр орж ирээд эд ангийг нь тонож зарах, бүр задалж, жиргээд зарсан тохиолдол ч гараад байгаа. Мөн ямар нэгэн эвдрэл гэмтэл гаргасан тохиолдолд тэнд нь хаячихдаг. Үүнээс үүдэлтэйгээр мөн л хятад болон монгол жолооч нарын дунд үл ойлголцол үүсээд байгаа билээ. Хятадын хилийнхэн 200 гаруй километр нүүрсний цуваа үүсгээгүй бол Монголын Засгийн газар 320 дугаар тогтоол гаргахгүй байсан Өөр нэг шалтгаан нь өнгөрсөн оны Ерөнхийлөгчийн сонгууль өнгөрөөд нүүрсний тээвэрлэлт БНХАУ-ын хилийн боомтынхны үйл ажиллагаанаас болж удааширч эхэлсэн юм. 200 гаруй километр урт дараалал үүсч, 17-20 хоног дугаарлан зогсох болсон нь хоёр шалтгаантай юм байна. Манай улсын Үндэсний авто тээврийн газрын дарга нар өөрсдийнхөө эрх мэдэл бүхий компаниудад нүүрс тээвэрлэх зөвшөөрөл олгоод эхэлжээ. Өөрөөр хэлбэл, эрх мэдэл бүхий алба хаагчид нүүрс тээвэрлэлтийн салбарыг гартаа атгах санаархал хийж эхэлсэн байна. Ингээд шинээр зөвшөөрөл хийгдэж мянга гаруй машин нэмэгджээ. Яг энэ үед Ганц модны хилийн боомтынхон “Танай жолооч нар хориотой зүйлс хууль бусаар хилээр гаргах нь хэрээс хэтэрлээ. Нүүрсний машинуудыг шалгаж оруулна” хэмээн мэдэгджээ. Үүний дараа дөрвөн хаалгаар нүүрс ачсан машиныг оруулдаг байсан бол хоёр хаалгыг нь хаажээ. Ингээд машин бүрийг шалгаж, өдөрт ердөө 200-500 машин оруулдаг болжээ. Эндээс эхлэн монгол жолооч нар 17-20 хоног зам дээр дугаарлан зогссон байна. Цагаан хадны машины цуваа 200 гаруй километрт хүрсэн асуудал Засгийн газрын хэмжээнд яригдсан. Ажлаа аваад удаагүй байсан Зам тээврийн хөгжлийн сайд Ж.Бат-Эрдэнэ, Уул уурхай, хүнд үйлдвэрийн сайд Д.Сумьяабазар нар Гашуунсухайт хилийн боомт дээрээс ажлаа эхэлсэн. Тэд уурхайгаас нүүрс ачаад хил рүү гарч байгаа уртын урт тээврийг зогсоох арга хэмжээ авчээ. Уурхайгаас ачсан нүүрсийг Ханбогд сумын Цагаан хаданд байрлах компаниудын хашаанд буулгах. Хашаанд буулгасан нүүрсийг нөгөө талаас нь ачиж, 20 гаруй километр давхиад богино тээвэрлэлтээр хил гаргаж байхаар болсон байна. Бүр Засгийн газрын 320 дугаар тушаал гаргаж, нүүрс тээврийн машины жолооч нарын нийгмийн даатгалыг төлөх, тээвэрлэлтийг хурдан шуурхай явуулж цалин хөлсийг нь нэмэх тогтоол шийдвэр гаргасан. Ингээд Авто тээврийн үндэсний төв Засгийн газрын тогтоолыг хэрэгжүүлэх ажлыг өнгөрсөн сараас хэрэгжүүлж эхэлжээ. Манай улсын Засгийн газрын гаргасан энэхүү шийдвэрүүд БНХАУ-ын нүүрс тээвэрлэлтийн компаниудын эрх ашигт нийцээгүй юм байна. Үүнээс үүдэлтэйгээр хилийн замыг хааж жагсаал хийх болжээ. Нар баруун тийш хэвийж, хүйтэн жавар тачигнаж байв. Өвлийн хүйтэнд өдөржин хашгирсан 400 гаруй жагсагчийн хоолой сөөчихсөн байв. Сүүлдээ хашгирч чадахгүй болсон бололтой. Хөлөө ээлжлэн товшлон даарч зогсох ажээ. Тэд 17:00 цаг болохыг тэсэн ядан хүлээж байгаа нь илт байв. Мөн маргааш Өмнөговь аймгийн Засаг дарга, хилийн боомтынхон Ганцмодны боомт дээр ирж Засаг захиргааныхантай уулзахаар болсон гэх яриа тэр хавиар гарч эхэлсэн юм. Мөн цагдаагийн дарга нар ч жагсагч нартай уулзахаар болсон байна. Гялалзсан хар өнгийн суудлын автомашин давхиж ирээд жагсагчдыг “Одоо тар. Маргааш 09:00 цагт ирээрэй” гэснээр тэр өдрийн жагсаал тарав. Жагсагчид ч зам хааж тавьсан машинаа тэр чигт нь орхиод дулаан газар бараадахаар журайтал гүйлдсэн юм. Бид ч жагсаал хийж байгаа нүүрс тээврийн компанийн гурван захиралтай уулзахаар хөдөллөө.

Э.ХҮРЭЛБААТАР



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *