Categories
редакцийн-нийтлэл

Монгол гэр орчин үед эсгий “авс” болчихоод байна гэхэд хэтрүүлсэн болохгүй

Монгол гэрийн талаар бид бүхэн бүхий л үеийн турш магтаж сайшаасаар ирсэн. Монголчууд бид бүхэн бүгд шахуу монгол гэрт төрж өс­сөн. Хүүхэд насны аль л сайн сайхан дурсамж бүхэн мон­гол гэртэй холбоотой. Өглөө сэрээд тооноор цацрах нар­ны алтан цацрагийг нойрмог нүдээрээ шир­тэн, раажваар хангинах өглөөний мэндийн цоглог аялгууг сонсож байсан нь одоо ч санаанд минь тод­хон байна.
Ээж цайгаа самран, аав зуухны хүхээнд дээлээ нөм­рөн сууж тру­бикээ тог тог цохин, улаан тамхи, дугуй булант, цайны үнэр холил­дон ханхийж байдагсан. Гадаа болжмор жиргэн, төвөр төвөр ярил­цах аав ээжийн хоолой бүүвэйлэх мэт намуухан дуулд­саар дахиад л унт­чихаа алддагсан. Өвөлдөө даа­руулаагүй, зундаа халуу­цуулаагүй, нүүгээд явахад хөнгөхөн, барилгын дизайны төгс шийдэлтэй гэх зэргээр гадаад дотоодгүй амаа олол­гүй гэрээ магтаж ирсэн.
За яахав, муулахдаа хүрэх­лээр ээж аавын асуудал буюу том хүний явдал хүүхдүүдийн нүдэнд ил байдаг “пээ паа” гэхсхийгээд л дуусдаг. Яс юман дээр тэр ч бас хүнд байдаг л зүйл шүү дээ. Хүүхэд бага байхдаа учрыг нь мэд­дэггүй, том болохлоор гэр бүл гэж ийм юм байдаг гэдгийг л сургуулилаад байгаа хэрэг шүү дээ. Түүнээс цааш нэг их зүйл байхгүй байсаар энэ зууныг хүргэлээ.
Гэвч орчин үед эсгий гэр шиг аюул осолтой оромж байхгүй бол­жээ. Гэрт байгаа хүмүүсийг дурын хүн нь гал­дан шатааж аль эсвэл хоо­лойг нь хэрчин хүйс тэмтэрдэг боллоо. Энэ өвлийн Баянхо­шуун дахь гэр бүлээр нь ша­таасан хэргийг бид бүхэн санаж байгаа. Эхнэртэйгээ муудсан хүргэн хүү хадмуу­даа эхнэр хүүхэдтэй нь хорин литр бензин барьж очоод шатаачихсан. Хаалгыг нь хэмх татаж онгойлгоод л ка­нистартай бензинээ цацаж байгаад гал тавьчихсан гэдэг. Өөрөө хаалган дээр нь зог­соод хэнийг ч гаргахгүй бай­сан гэж байгаа.
Хаалганаас өөр гарах гарц байхгүй. Хаяаг нь шо­роо­гоор ма­наад хөлдөөчихсөн, хана нь сараалжин модтой, түүнийг нь хөрөөдөөд гара­хаар сэтгэсэн ч гарч амжих­гүй. Яагаад гэвэл гэр гэдэг оромж хув хуурай мод, хув хуурай эсгий, хув хуурай даавуу­наас бүтдэг. Тийм уч­раас таван минутад шатаад дуусдаг. Ха­ранхуй утаан дотор хаалга руугаа тэмтчиж очоод дэмий л “авраарай” гэж орилоод угаартаж үхээд дуусдаг юм гэсэн. Мөн олны сэтгэлийг хэрдхийл­гэсэн аюумшигт хэрэг болох Дар­ханы хяд­лагыг хар. Гэрийн хаалгыг нь хэмхэлж ороод л хэдэн гэмгүй нялх үрсийг минь хүйс тэмт­рээд хаячихсан байна.
Гэрээс арай өөр ором­жинд байсан бол тэгж чадах­гүй. Хотын гуравдугаар хо­рооллын бичилд байгаа айлыг шөнө унтаж байхад нь хаалгыг нь хэмх татаж чадах уу. Тусгай тоног төхөөрөмж л хэрэглэж байж онгойлгож болох юм. Хүүхэд гүйж очоод гэнэдээд тайлчихдаггүй л юм бол хэн дуртай нь гэрт ороод байхгүй. Ялангуяа шөнө бол хэнийг ч оруулахгүй байх бүрэн боломж­той.
Харин гэрийг бол хэн дур­тай хүн хаалгыг нь хэмхэлж чадна. Мөн шууд гаднаас нь шатаагаад хая­чихаж болно.
Хүмүүс ч айхтар долгион цол­гион болсон юм байгаа. Тэгж ч өс хонзон авна, ингэж ч өс хонзон авч байгаа нь энэ гэсэн үзэл суртал нэвт бол­чихсон юм байгаа. Ялан­гуяа солонгос кинон дээр нэг бол хайр дурлал, нөгөө бол өс хонзон хөөцөлдөж буй хү­мүүс өдөр шөнөгүй гараад байхлаар арга ч үгүй юм бай­гаа. Нэг жаахан үг сөрөөд л савтай бензин бариад шөнө гэрийн гадаа зогсож байдаг болж. Үгүй бол тасартлаа ууж согтуурсан солиотой монгол хутга сүхээр зэвсэглээд л хаалгыг нь хэмхэлж ороод унтаж байгаа хүмүүсийг хя­даж байна.
Гэр бол ямар ч хаалт хамгаа­лалт болж чадахгүй боллоо гэдгийг бид бүгд харж байгаа ч арга хэмжээ авахгүй юм. Зүй нь суурин хот оронд эсгий гэрт амьдрахыг хориг­ломоор байна. Ядахдаа ха­руул хамгаалалтгүй байвал гэрт амьдрахыг хорих хэрэг­тэй. Саяын Дархан хотын хэрэгт хороо хорины дарга, хорооны цагдаа, хот дүүр­гийн дарга цагдаа хэн нь ч ха­риуцлага хүлээхгүй. Хүлээх ч хуулийн заалт байхгүй.
Уул нь иргэдээ амгалан тайван байлгах үүрэгтэй төр засаг, түүний түшмэдүүд бай­даг л даа. Даанч бид ингэж бодож, ингэж ажлаа зохион байгуулж сураагүй нь ха­рамсмаар байдаг.
Тэгвэл хотын захын гэр хороо­лол ямар байдаг билээ. Тэнд шөнө ямар ч эзэнгүй хонодог. Тэнд харуул хам­гаалалт, эргүүл цагдаа гэж бараг байдаггүй. Нэг банзан хашаа, гурван давхар эсгий­гээр боолгоод л унтаж байдаг. Хэн дуртай нь тэр гэрт унтаж байгаа хүмүүс рүү довтлоход юу дур­тайгаа хийж болохоор оромж юм. Юун “Миний гэр миний цайз”. Зүгээр л эсгий “авс” гэсэн үг.
Гэрт ороод хүмүүсийг ори­луулаад алж байхад харин ч дуу чимээ гадагш нь гаргадаг­гүйгээрээ онцлогтой юм шиг. Яагаад гэвэл энэ аймшигтай аллага хүчирхийл­лийг ха­жууд байсан айл нь сонсоогүй мэдээгүй байдаг.
Хуучин зан заншил, ша­шин шүтлэг, монгол хүмүү­сийн уужуу тайван байдал л одоо хүртэл гэрийг орон сууц хэмээн хараг­дуулсаар ирлээ. Түүнээс айхтар догшин ша­шинтай, уур унтуутай хүмүү­сийн дунд бол эсгий гэр аль хэзээний гээгдэж хаягдсан байх учиртай. Амь хамгаа­лахгүй энэ оромжинд хүмүүс яах гэж амьдрах билээ. Өдөр шашин шүтлэгт нь харшлаад байсан хүмүүс шөнө ямар ч харуул хамгаалалтгүй эсгий гэрт унтаж хэвтэж байхад сүйд хийгээд дуусах байлгүй.
Тэгвэл яагаад бид эсгий гэрт амьдарсаар ирсэн юм бэ. Хөдөө мал дагаад нүүж суу­хад тохи­ромжтой, хүн ам цөөнтэй тийм газар болж байсан. Хэн хаана явж бай­гааг бүгд мэдэж байдаг, өчиг­дөр тийм морьтой тийм хүн тэнд байсан гэдгийг хүн бол­гон харж байдаг болохлоор бие биендээ дайсагнах нь ховор байжээ. Айхтар цэрэг цуух цуглуулаад дайн дажин үүссэн тохиолдолд л ганц нэг удаа гэр орноор нь сүйтгэх хэрэг гардаг байсан биз. Гад­на дотнын цэрэг­лэсэн хүмүүсийг андахгүй мэдэж дайн тулааны хөлөөс дайжи­хад амар байсан байх. Тэгээд ч дайн дажны үед харуул хамгаалалт сайн байсан байлгүй яав л гэж. Хөдөө хээр байгаа ганц гэрт хүн амьтан дөхөж очихлоор нохой гэж нэг сайхан амьтан байдаг гэх зэргээр хуучин амьдарч болоод байсан.
Гэртээ ороод хаалгаа түгжээд суучихад хэн дуртай нь гэрийг нь хэмхчээд ороод ирдэггүй байсан. Тэгвэл хэн хийсэн, юу болсныг бүгд мэдэх хойно нөгөө хүн дараа нь яаж амьдрах билээ. Хөрш­гүй ганц гэрээрээ байсан ч хэд хоногийн дараа хэн нэг нь мэдэж л таарна. Тэгээд хэн хаагуур явж байсныг бүгд гадаа байж байдаг хүмүүс хойно мэдэж л таарна шүү дээ. Тэгэхлээр гэрээсээ илүү хүмүүсийн ёс суртахуун нь хаалт цайз болж байсан болов уу.
Одоо бол хэн гэдэг хүн хаагуур согтуу толгойлоод яваад байгааг энэ олон хүн дотроос олж ялгаж чадахаа байсан.
Нөгөө нүүдэлчний мөр­дөж ирсэн ёс заншил таа­рахаа больж эхэллээ. Олон хүнтэй хүмүүсийн дунд нүү­дэлчнээс шал өөр суурин амьдралын ёс суртахуун үйл­чилж эхэлдэг. Яг энэ суурин газрын ёс заншилд манай өвөг дээдсээс хэрэглэсээр ирсэн эсгий гэр тохирохоо больж эхэлж байна.
Суурин амьдралд бат бөх ханатай, харуул хамгаалалт, галын дохиолол
зэрэгтэй орон сууц хэрэг болдгийг иргэншсэн нийгэм ха­руулдаг. Харин гурван давхар
эс­гийгээр бүрсэн, дөрвөн залуу өл­хөн өргөөд шидчих гэр бол суурин газар хүн амьдрахад
үнэхээр хоцрогдсон оромж болсон байна.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *