Categories
мэдээ цаг-үе

Хөгжил хөөртэй хоёрдугаар ангийнхан

Үсэглэлийн баяр. 2019 он

Манай сонины “Нэг ангийнхан” булангийн энэ удаагийн зочдоор Нийслэлийн Ерөнхий боловсролын Лаборатори 45 дугаар сургуулийн 2г ангийн бяцхан сурагчид маань орлоо. 2г ангийн анги удирдсан багшийг Б.Золзаяа гэдэг. Түүний хувьд боловсролын байгууллагад 2013 оноос хойш өнөөг хүртэл ажиллаж байгаа боловсролын удирдлагын магистр, арга зүйч зэрэгтэй багш юм. Харин энэ удаагийн бяцхан зочид бол Б.Золзаяа багшийн хоёр дахь удаагийн дааж авсан анги. Ангийн сурагчдыг танилцуулбал, А.Аззаяа, Н.Амин-Эрдэнэ, Г.Ананд, Б.Анударь, М.Ану-Үжин, О.Ану-Үжин, Г.Ариунбилэг, Н.Ариунхишиг, А.Уянга, Н.Батхолбоо, Э.Билгүүн, Д.Болорцэцэг, Э.Бүжин, Б.Ган-Эрдэнэ, Гүнжинлхам, Э.Золбаяр, А.Ирмүүн, Ч.Маргад, О.Мишээл, Г.Мөнх-Эрдэнэ, Н.Нарансолонго, Г.Номуунбилэг, Б.Номин-Эрдэнэ, Т. Одхүү, М.Очирбат, Х.Өүлэн, Н.Сайханбилэг, Н.Сарангоо, Ө.Сийлэн, Э.Тамир, А.Түшвинзаяа, М.Түвшинтөр, Э.Туяацэцэг, Ч.Увидас, Ц.Ундрах, А.Уянга, Э.Чингүүнбаяр, М.Цогт-Очир, Э.Ялгуунсайхан мөн Ба.Эрхэс, Би.Эрхэс, Ж.Эрхэс гэсэн гурван адилхан нэртэй сурагчтай. П.Номин, Я.Номин, М.Номин гээд гурван Номинтой. Их ховор тохиолдол шүү. Ингээд 2г анги маань нийт 45 сурагчтай. Үүнээс 29 охин, 16 хөвгүүнтэй. Сурагчдын гаргасан амжилтаас дурдвал 2018-2019 оны хичээлийн жилд хоёр сурагч “Гар зургийн ХI” олимпиадад оролцож Ч.Увидас тусгай байр, Э.Ялгуун сайхан дэд байрын шагнал авч байжээ. Тэгвэл П.Номин таэквондогийн дүүргийн аварга шалгаруулах тэмцээнээс хүрэл медаль хүртсэн амжилтыг гаргажээ. Мөн 2019-2020 оны хичээлийн жилд “Гар зургийн XII” олимпиадад 10 сурагч оролцоод бүгдээрээ “Бүтээлч хүүхэд” батламжийг гардан авчээ. Тэд хэдийгээр хорвоо ертөнцтэй танилцаж яваа бяцхан сурагчид боловч хоёрдугаар ангиа чамлахааргүй амжилттай суралцаж яваа авьяаслаг хамт олон гэдгийг ангийн багш нь онцолсон юм. Түүнчлэн амжилт гаргаад зогсохгүй ангиараа Чингэлтэй дүүргийн “Номын өргөө”-тэй танилцаж, нэг өдрийг номын ертөнцөөр аялж, ном уншиж мэдлэг оюунаа тэлэх, номын сайн нөхөр болох тухай сургалтад хамрагдсан байна. Ангийн багшийн хэлснээр энэ сургалтаас хойш сурагчид номонд их хайртай болсон. Их өгөөжтэй сургалт хэмээн сайшаав. Түүнчлэн сурагчид маань өөр өөрийн гэсэн цүнхэндээ байнга авч явдаг үлгэрийн номтой, мөн ангидаа номын булантай болсон байна. Ингээд долоо хоног бүрийн нэг өдөр тогтсон уншлагын цагтай болжээ. Хүүхдүүд уншлагын цагаа тэсэн ядан хүлээдэг гэнэ. Энэ цагаараа сурагчид үлгэрийн номоо сонгон авч уншаад уншсан номын тэмдэглэл хөтөлдөг байна.

Сурагчид ангийн номын буланд буюу уншлагын цагийн үеэр

Харин нэгдүгээр сарын 27-ноос хойш сурагчид маань гэртээ “Теле” хичээлээ үзэж сургалтаа ахиулж, эрдэм мэдлэгээ дээшлүүлж байгаа. Сурагчид маань теле хичээлийн даалгавраа өдөр бүрт нь хийгээд багш руугаа илгээж, багш нь үзээд буцаагаад хариу үзүүлж дүн болон урам зоригийн үгээр мялаан ажилладаг байна. Эцэг эхчүүдийн ярьж буйгаар сурагчид багшаас ирсэн урмын үгийг сонсоод, уншаад даалгавраа хийх илүү эрч хүчтэй, зоригтой болж сонирхож хийдэг тухай хэлж байна. “Теле” хичээлээ ойлгох нэгэн байхад ойлгохгүй нэгэн ч байна. Тухайлбал, нэг хүү “Би энэ хичээлийг чинь ойлгохгүй байна. Ангидаа очиж хичээлээ хиймээр байна” гэсэн бол өөр нэг сурагч “Манай багш хичээлээ зааж байгаад “За одоо бичээрэй” гэж хэлдэг. Энэ багш бич гэж хэлээгүй ш дээ” гээд ээжийгээ орой ажлаас ирэхэд нь гэрийн даалгавраа хийгээгүй хээвнэг сууж байсан гэнэ. Энэ мэтчилэн “Теле” хичээлдээ дасахгүй хөгтэй хөгжилтэй зүйл анхандаа их гарч байсан боловч одоо бол хүүхдүүд дасаад хичээлээ сайн хийж багш руугаа онлайнаар явуулж байгаа гэнэ. Харин сүүлийн үед “Ангийнхаа найзуудаа санаад байна”, “Найзуудтайгаа хичээлээ хиймээр байна”, “Хэзээ ангидаа очих юм”, “Багшийгаа санаад байна” гэх яриа тасрахаа байсан хэмээн багш нь инээв. Б.Золзаяа багш “Энэ анги миний бие даасан хоёр дахь анги. Анх нэгдүгээр ангид орж ирэхдээ учраа ч мэдэхгүй хөөрхөн хүүхдүүд байсан. Харин намар ороод ирсэн чинь бие биеэ саначихсан. Их том болсон хүн шиг томоотой дүр үзүүлнэ ээ бас. Тэгж байгаад бужигнана шүү дээ. Тэгээд “Та нар багшийгаа санасан уу?” гэж асуухаар зарим нь инээгээд жуумалзаад л, зарим нь санасан гэж байхад зарим нь эргэлзсэн харцаар хараад л. Анги ахих, зун амраад ирэхээр хүүхдүүд маань аливаа зүйлд хандаж байгаа хандлага, сэтгэж байгаа асуултууд, хариулж байгаа байдал зэрэг нь төлөвшиж байгаа нь илт анзаарагддаг ” гэв.

Ө.Сийлэн теле хичээлээ хийж байгаа нь

Харин ангидаа болсон нэгэн хөгжилтэй явдлыг сурагчид бүгд мартдаггүй гэнэ. Хоёрдугаар ангид орсон эхний өдөр багш нь цээж бичгийн шалгалт авахаар болов. Багш ч “За хүүхдүүд ээ монгол хэлний дэвтэр ном, цээж бичгийн дэвтрээ гаргаарай” гэж хэлчихээд буруу харан самбарт он, сар тавиад цээж бичгийн гарчгаа бичлээ. Гэтэл ангийн хүү Түвшинтөр газар хоёр өвдгөөрөө өвдөглөчихсөн цүнхээ ухаад байж, ухаад л байж. Багш ч анзаараагүй юм шиг “За хүүхдүүд ээ” гээд цээж бичгээ бичээд эхэлсэн байна. Өнөөх хүү цээж бичиг дуустал цүнхээ ухаж. Багш ч дотроо сандарч буй үйлдлийг нь харж зогссон болохоор инээдээ барьж ядан өхөөрдөнө. Гэтэл хүү нулимс нь гоожчихсон “Багш аа, миний цээж бичгийн дэвтэр алга” гэхээр “За яахав. Монгол хэлний дэвтрээ гаргаад дээшээ суу” гэхэд хүү баярлаж царайд нь гэрэл тодорч. Түвшинтөр маань ангийнхаа хамгийн эгдүүтэй, бас хөгжилтэй хүү болохоор багш нь ч, ангийнхан ч үйл хөдлөлийг нь андахгүй гэнэ. Хоёрдугаар ангийн нөгөө том болсон хүү чинь ингэж л хөглөсөн шүү дээ гэж багш нь сурагчдаа их л санасан бололтой сэтгэл нь хөдөлж санаа алдана. “Бага ангийн хүүхдүүдэд багшийн хичээл заах арга барилаас гадна зүрх сэтгэл, мэдрэмж маш чухал. Тэд чинь гэнэн томоогүй, хорвоотой дөнгөж танилцаж эхэлж буй цэцэг шүү дээ” хэмээн Б.Золзаяа багш ярьсан юм. Үнэхээр л хүүхэд гэдэг нандин ертөнц. Харин тэд маань ханиад, вирусийн уршгаар гэртээ хоригдож хичээлдээ явж чадахгүй байгаа нь уйтгартай байгаа болохоос үргэлж инээд хөөрөөр бялхаж явдаг багачууд юм шүү дээ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *