Сургуулийн өмнөх
боловсролын сургалтын цөм хөтөлбөрийг өнгөрсөн жилийнхээс шинэчилж, 2016-2017
оны хичээлийн жилд хэрэгжүүлэхээр болжээ. Энэ хөтөлбөр нь хүүхэд бүрийг
боломжит хурдаар хөгжүүлэх, хүүхдийн сонирхлыг илрүүлэн судлах, хөгжүүлэх
зарчимд суурилсан юм. Сургуулийн өмнөх боловсролын болон суурь боловсролын
сургалтын цөм хөтөлбөрийг “Төрөөс боловсролын талаар баримтлах бодлого”, “Зөв
Монгол хүүхэд” үндэсний хөтөлбөрийн үзэл санаа, зорилгод тулгуурлан шинэчилсэн
байна. Эдгээр цөм хөтөлбөр, сурах бичгийг боловсролын эрдэм шинжилгээ арга зүйн
байгууллага, их, дээд сургууль, ерөнхий боловсролын сургууль, цэцэрлэг, төрийн
бус байгууллагын төлөөлөл 160-аад багш, судлаач, мэргэжилтэн хамтран
боловсруулжээ. Энэ хөтөлбөрийн хүрээнд энэ сарын 3-6-ны хооронд зохиогдож буй
сургалтад хамрагдаж буй Завхан аймгийн Боловсрол, соёлын газрын сургуулийн
өмнөх боловсрол хариуцсан мэргэжилтэн Д.Сарангэрэлтэй ярилцлаа.
-Энэ хөтөлбөрт танай аймаг
хэзээнээс хамрагдсан бэ?
-Сургуулийн өмнөх боловсролын
сургалтын цөм хөтөлбөрийг 2014-2015 оны хичээлийн жил туршиж Завхан аймгийн
Улиастай сумын 12 цэцэрлэгийн нэг нь болох нэгдүгээр цэцэрлэг хамрагдсан юм.
Туршилтын хугацаанд зөвхөн нэг цэцэрлэгээр зогсохгүй бусад бүх цэцэрлэгтээ энэ
цөм хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэхээр ажилласан. Одоо бүх багш нар сургалтад
хамрагдаад цөм хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэхэд бэлэн болоод байгаа.
-Хичээлийн хөтөлбөрт ямар
өөрчлөлт орох юм бэ?
-Өмнө нь олон хөтөлбөрөөр хичээллэж
байсан. Сургуулийн өмнөх боловсролын сургалтын талаар баримтлах бодлого гээд 20
дугаар тушаалаар батлагдсан бодлого хэрэгжиж байсан юм. Энэ бодлогын хүрээнд
хүүхдийг хөгжүүлэх үйл ажиллагаагаа боловсруулаад багш зааж, хүүхэд тэр
хичээлийг хүссэн хүсээгүй сурдаг байсан. Харин энэ хөтөлбөрөөр хүүхдийн боломж,
хөгжил дээр тулгуурлаад өөрийнх нь хөгжлийн хурдаар сурах боломжийг олгосон цөм
хөтөлбөр юм. Энэ хөтөлбөрт зөвхөн багш гэлтгүй эцэг эх, хүүхдүүд бүгд ач
холбогдол өгч хичээллэж байгаад баяртай байгаа.
-Энэ хөтөлбөрийн ач
холбогдол юу вэ?
-Манай цэцэрлэг өмнө нь 30-35
хүүхэд нэг бүлэг болж явдаг байсан. Тус бүлэгт стандартын дагуу бага, дунд,
ахлах бүлэгт сурах ёстой зүйлийг л сургадаг байсан юм. Харин одоо нэг бүлэгт
ганцхан хөгжүүлэх төв ажиллахаар зохицуулсан байгаа. Бусад цэцэрлэгийн нэг
бүлэгт 5-10 хөгжүүлэх бүлэг ажилладаг бол манайд нэг л бүлэг ажиллана гэсэн үг.
Хүүхэд нэг сэдэв тоглоом сонгоод тоглоход тус тоглоомыг сонгосон цэцэрлэгийн 10
бүлгийн 30 хүүхэд нэг ангид орно. Нэг ёсондоо холимог насны бүлгээр хичээллэж
болно гэсэн үг. 2,3,4,5 настай бүх хүүхдүүд өнөөдөр би эмч гэдэг тоглоомоор
тоглохоор сонгосон бол нас харгалзахгүй бүх хүүхэд тоглоно. Энэ нь багт чиглэж
байгаагаараа чухал алхам. Би үүнд л их олзуурхаж байна. Өөрийнхөө сонирхлоор
хичээллэж байгаа учраас хүүхдүүд өөрсдөө ч их дуртай байдаг. Эцэг, эхчүүд ч
гэсэн хүүхдүүд баяр баясгалантай байгаа болохоор их дэмждэг. Одоогоор сургалтын
боломж бүрэн хангагдаагүй байгаа учраас эцэг эхчүүдийн дэмжлэг бас их хэрэгтэй
байгаа.
-Холимог насныхан хамт
суралцахаар ойлголцох нь ямар байдаг вэ?
-Эхлээд бага бүлгээс орж
ирсэн хоёр хүүхэд, дунд бүлгээс орж ирсэн гурван хүүхэд гээд ялгараад
зогсчихдог байсан. Одоо байдал өөр болсон. Ахлах бүлгийн хүүхдүүд маань дүү
нараа халамжилж байгаа юм л даа. Айлын ганц, хоёроороо байдаг хүүхдүүд
хоорондоо их сайн нийгэмшдэг гэсэн үг. Хоорондоо ойлголцоход эхэндээ багшийн
чиглүүлэх ажиллагаа хэрэгтэй. Бага бүлгийнхэндээ ахлах бүлгийнхэн яаж зааж өгөх
вэ гэдгийг чиглүүлж чадаж байвал бүлгээр ялгарахгүй. Миний дүү гээд хөтлөөд л
юмаа хамт хийгээд л эхэлдэг юм. Энэ нь багаар ажиллах чадварыг хүссэн хүсээгүй
бий болгодог хөтөлбөр. Өмнө нь бага бүлэг 15 минут, бэлтгэл бүлэг 25-30 минут
гээд үйл ажиллагаагаа цагаар баталчихдаг байсан бол одоо хүслийг нь харгалзаж
өөрөө хэдэн минут тоглож ханах нь уу гэдгийг хардаг болсон. Хүүхдийн ийм
ажиллагаа нь хүүхдийг хөгжүүлдэг юм байна гэдэг нь харагдаж байгаа. Өмнө нь
хүүхдийг тоглоомоор хөгжүүлдэг гэдэг байсан бол одоо багш хүүхдүүд нэгдэж
хөгжүүлэх үйл ажиллагаагаа өөрсдөө хийдэг болж байгаа нь энэ хөтөлбөрийн давуу
тал. Бүх хүүхдийг хөгжүүлэхийн тулд багшаас гадна цэцэрлэгийн харуул, тогооч
зэрэг тэнд ажиллаж байгаа бүх хүмүүс ажиллаж байгаа.
-Одоо болж байгаа багш
нарын сургалтаар юу зааж байгаа юм?
-Би энэ сургалтад хоёр дахь
удаагаа хамрагдаж байна. Хавар сургуулийн өмнөх боловсролын цөм хөтөлбөр, бага
боловсролын хөтөлбөрийг хөгжүүлж орон даяар явуулсан үр дүнг ярилцсан. Одоо
сургуулийн өмнөх боловсролын цөм хөтөлбөр, суурь боловсролын шинэчилсэн
хөтөлбөрийг орон даяар хэрэгжих учир үүнийг яаж хэрэгжүүлэх талаар хэлэлцэж
байна. Мөн туршилт хийж байх хугацаанд ямар бэрхшээл, эргэлзээ гарав, түүнийг
яаж орон нутагт шийдэх вэ гэдгийг зааж байна. Сургалт энэ сарын 6-ныг дуустал
явагдана. Бид орон нутагт очоод үүнийг гардаж хэрэгжүүлэх учраас идэвхтэй
суралцаж байна.
-Танайд уг төслийг
хэрэгжүүлэхэд нэг жилийн хугацаанд гарсан үр дүнг дүгнэвэл?
-Хэрэгжилтийн багийнхан үр
дүнг нь гаргаад судалгаа хийсэн байна лээ. Хүүхдийн хөгжлийн ахиц 23.4 хувьтай
яваа юм байна. Өмнө нь судалгаагаар улсын дундаж 85-тай байдаг байсан тэр
дундаж хэвэндээ байна гэсэн. Шинэ юм болохоор шууд гарсан үр дүн одоогоор ховор
байна. Гэхдээ өмнө нь албан хүчээр сургаад байдаг зүйлийг хүүхдийн сонголт,
онцлогт тулгуурлаж хийж байгаа учраас илүү үр дүнтэй байгаа.
С.Ариун