Categories
мэдээ цаг-үе

М.Мөнхбаатар: “СТЕМ” хөтөлбөрт байгалийн ухаан, технологи, инженерчлэл, математик дөрөв багтаж байгаа

Монгол Улсын Боловсролын их сургуулийн харьяа Ерөнхий боловсролын сургуулийн захирал, дэд профессор, доктор М.Мөнхбаатартай уулзаж ярилцлаа.


-Та багш мэргэжлээрээ хэдэн оноос ажиллав?

-Миний бие 1997 оноос МУБИС-д биологийн багшаар ажилласан. Үндсэндээ 20 гаруй жил багшилжээ. Судалгааны ажил маань Монгол орны хоёр нутагтан буюу мөлхөгчид, хүйтэн цустай амьтан гүрвэл, могой, мэлхий байсан. Үүгээрээ ч эрдмийн зэрэг хамгаалсан. Сүүлийн нэг жил МУБИС-ийн харьяа гүнзгийрүүлсэн сургалттай Ерөнхий боловсролын сургуулийн захирлаар ажиллаж байна. Боловсрол, соёл, шинжлэх ухаан, спортын яаманд газрын даргаар нэг жил орчим ажиллалаа. 20 гаруй жил багшлахдаа оюутнуудтай ажилладаг байсан бол одоо 1-12дугаар ангийн хүүхдүүдтэй ажилладаг болоод байна.

-МУБИС-ийн харьяа Ерөнхий боловсролын сургууль бусад сургуулиас юугаараа ялгарах онцлогтой бол?

-Манай сургууль 2014 онд байгуулагдахдаа багш бэлтгэдэг их, дээд сургуулийн дэргэд Ерөнхий боловсролын сургууль байж болно гэсэн хуулийн дагуу байгуулагдсан. Монгол Улсын хэмжээнд багш бэлтгэдэг МУБИС боловсрол болон багшлахуйн талаар гарч байгаа шинэлэг арга зүй, шинэ туршлагуудыг туршиж үзэх, цаашид улсын хэмжээнд түгээн дэлгэрүүлэх зорилготой. МУБИС-ийн эрдэмтэн, багш нарын боловсруулсан хөтөлбөрөөр хичээллэснээр боловсролын хувьд чанартай хүүхдүүд төрөн гарна. Одоогоор манай сургууль 1-12дугаар ангидаа өдрийн 360-аад сурагчидтай, 50 орчим багш ажилчин, англи хэлний хоёр гадаад багш, хятад хэлний нэг багштайгаар үйл ажиллагаагаа явуулж байна. Манай сургуулийн давуу тал бол МУБИС-ийн түшиц сургууль гэдгээрээ онцлог. Түшиц сургууль болохоор байгалийн ухааны болон гадаад хэлний гүнзгийрүүлсэн сургалттай байдаг. Байгалийн ухааны хичээлүүд маань мэргэжлийн тэнхимүүдийг түшиж явагддаг. Өөрөөр хэлбэл мэргэжлийн тэнхимийн доктор, профессорууд онолын хичээл орж, манай үндсэн багш тэдний дадлага хийх үндсэн материал баазыг маань ашиглаж лаборатори хичээлийг явуулдгаараа давуу талтай. Энэ сургуулийн бас нэг давуу тал бол нэг ангид 28-аас дээш хүүхэд хэтрүүлэхгүй гэсэн дотоод журамтай. Бусад сургуулийг бодвол хүүхдийн тоо цөөн. Хамгийн гол нь тоондоо биш, сургалтын чанартаа байдаг үр дүнг үзүүлэхийг зорьж байгаа.

-Танай сургууль бас өдөр өнжүүлэх ангитай гэл үү?

-Өдөр өнжүүлэх бүлэгтэй. Үүнд бага ангийн хүүхдүүд хамрагдах сонирхол ихтэй байдаг. Эцэг эхчүүд нь ажилтай тохиолдолд хүүхдээ өдөр өнжүүлэхэд өгөөд орой авах боломжтой. Сургууль хоёр автобустай. Хүүхдүүдээ чиглэлд нь хүргэж өгдөг.

-Гадаад хэлийг хэддүгээр ангиас нь сургаж байна?

-Өнгөрсөн оны хичээлийн жилээс эхлээд гадаад хэлний чиглэлд анхаарч эхэлсэн. Хоёрдугаар ангиас нь англи хэл заана. Англи хэлийг Их Британи, Умард Ирландын Нэгдсэн вант улсаас сайн дурын ажилтан нэг багш, Америкийн Денверээс ирсэн бас нэг сайн дурын багш заадаг. Хятад хэл болон япон хэлийг сурагчид зургаадугаар ангиасаа сонгож суралцдаг. Хятад хэлний багшаар Күнзийн институтээс хятад багш ажиллуулж байгаа. Япон хэлний багшийн хувьд япон хэлний тэнхимээс мэргэжлийн зэрэгтэй их сургуулийн багш ордгоороо давуу талтай гэж болно.

-Сургуулийн цаашдын зорилгын талаар яриач!

-Манай сургалтын зорилго хариуцлагатай боловсон хүчин бэлтгэх юм. Дэлхий нийтээрээ “СТЕМ” гэдэг хичээлийн шинэчилсэн технологийг ЕБС-д нэвтрүүлж эхэлсэн. БСШУСЯ, Азийн хөгжлийн банкны бага боловсролыг дэмжих төсөлтэй хамтран Монгол Улсын хэмжээнд байдаг 600 орчим ЕБС-ийн сургуулиудад “СТЕМ” сургалтын зааврыг тараасан байгаа. Цөөн тооны багшийг сургагч багш болгон бэлтгэсэн байдаг. Энэ “СТЕМ” хөтөлбөрт хамрагдаж байгаа сургуулиудын нэг бол манай сургууль. Зөвхөн бага ангидаа биш 1-12 дугаар ангидаа “СТЕМ” хөтөлбөрийг хэрэгжүүлье гэсэн зорилго тавиад ажиллаж байна.

СТЕМ хэмээх хөтөлбөрийн тухай тайлбарлаач!

-СТЕМ гэсэн үг бол байгалийн ухаан, технологи, инженерчлэл, математик сэтгэлгээ гэсэн дөрвөн үгийн товчлол. Энэ чиглэлээр сурч хөгжих хүүхдүүдийг багаас нь бэлтгэж, цаашид оюун ухаанаа хөгжүүлэх хөрс суурийг бэлдэх төсөл юм. Гарах үр дүн нь бага, дунд, ахлах ангийн сургалтад “СТЕМ” хөтөлбөрийг өөрийн орны онцлогт тохируулан хэрэгжүүлснээр технологи, математик, байгалийн ухаан, инженерчлэлийн боловсрол өндөртэй хүмүүс төрөн гарч улс орноо хөгжүүлэх юм. XXI зууны боловрол бол СТЕМ гэж нэрлээд байгаа. Ер нь 2030 он гэхэд аж үйлдвэрийн дөрөвдүгээр хувьсгал цахим биет үйлдвэрлэлийн эрин үе эхэлнэ гэж судлаачид үзэж байгаа. Дэлхий даяар 800 сая ажлын байр бүрэн автомат болно. Бид кибер ертөнцөд ажиллаж, амьдрах болчихоод байна. Энэ нөхцөлийг эзэмшүүлэгч нь заавал “СТЕМ” хөтөлбөр байна гэдэг нь дэлхий нийтэд хүлээн зөвшөөрөгдөөд явж байна. Олон улсын хэмжээнд бага ангийн сурагчдын гуравны хоёр нь ирээдүйд ажлын байранд гарахад шаардлагатай мэдлэг боловсролыг эзэмшиж чадахгүй байна гэсэн судалгааг эрдэмтэд гаргасан юм билээ. “СТЕМ” боловсрол хүүхэд бүрийн бүтээлч сэтгэлгээ, шүүмжлэлт сэтгэлгээг хөгжүүлэх хэрэгсэл нь болж өгнө гэж үзсэн байгаа. Үүний гол харилцаа нь мэдээлэл харилцааны технологид үндэслэсэн.

-Сурагчид хичээлийн бус цагаар ямар дугуйлангуудад хамрагдаж байна?

-Хичээлийн шинэ жилийн эхэнд МУБИС болон холбогдох газруудын хөрөнгө оруулалт үе шаттай хийгдсэний үр дүнд бага ангийн биеийн тамирын кабинет, дуу хөгжмийн ангийг тохижуулан үйл ажиллагаагаа явуулж байна. Энэ хичээлийн жилээс сурагчдын тоо нэмэгдэж хоёр ээлжинд шилжиж хичээлээс гадуурх үйл ажиллагаа, дугуйлан, секц, олон нийтийн ажил явуулах өрөө тасалгаа хомс байгаа. Хэдий тийм боловч бид сурагчдын хөгжлийг дэмжих үүднээс өөрсдийн нөөц бололцоонд тулгуурлан сурагчдыг Урлан бүтээх төв, Спортын ордны дугуйлан, секцэд хамруулж байна. Биеийн тамир, дизайн технологи, байгалийн ухааны хичээлүүдээс биологи, химийн хичээлийн сонгон, лаборатори хичээлүүдийг мэргэжлийн тэнхимүүдийг түшиглэн лабораториудад хичээллэж байна. Хичээлээс гадуурх үйл ажиллагааг дэмжих бүжиг, найрал дуу, гимнастик, үндэсний хөгжим, робот, гар урлалын дугуйлангуудыг нэмэлт хөтөлбөрөөр ажиллуулж байгаа. Сургуулийн хэмжээнд 15 төрлийн дугуйлан, секц хичээллэж байгаа бөгөөд нийт сурагчдын 70 хувь нь хамрагдаж байна. Хичээлийн хөтөлбөрт оюун ухааныг хөгжүүлэх шатар, даам, сэтгэх чадварын хичээлүүдийг бага ангиас нь эхэлж оруулдаг.

-Сурагчдын сайн сурахад орчин бас их нөлөөтэй биз?

-Сургуулийн орчныг сайжруулах тал дээр нэлээн анхаарч сургалтын хэрэглэгдэхүүн, тоног төхөөрөмжийн асуудлыг үе шаттай шийдэж байна. Тухайлбал, нийт 10 ангид “55-Samsung” брэндийн зурагт, хоёр ангид “Acer” брэндийн проектор тус тус байрлуулсан нь орчин үеийн сургалтад нэвтэрч байгаа идэвхтэй сургалтын аргуудыг ашиглах боломж бололцоогоор хангаж байна. Мөн МУБИС болон БСШУСЯ-ны хөрөнгө оруулалтаар сурагч ширээ, сандал, багш ширээ сандал, шкаф, тавиур, чанга яригч, ком цахилгаан хөгжим, ширээний компьютер, принтерийн асуудлыг шийдүүлж сургалтад ашиглаж байна.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *