Categories
онцлох-нийтлэл туслах-ангилал

Дутуугийн завшаан

Манай оронд хоёр ян­зын өмч, бизнес байна. Нэгдүгээрт улсын болон хувийн өмч, хоёрдугаарт хувьд байгаа бүх ард түмний өмч болон хувийн хэвшилд хийгддэг эх ор­ны бизнес. Эхнийхийг бүгд мэднэ. Тэгэхээр хоёр ­дахийг нь ярьж таарна.

Цагаан сар гаруут аминдаамал бүү хэл амбаартаа олиг­­той­хон хулгана ч үгүй хотынхон хүртэлсүрэг, малаа онд мэнд оруулах, маш олон төл бойжуулах талаар санаа зовнино. Социа­лиз­мын үед тийм байсан. Тэр үед бүх малыг эзэм­шиж байсан боло­хоор зөв. Гэтэл одоо ч хэвээрээ. Намрын на­март л, бүх мал хувьд гараад удаж байгаа боловчхадлан тэжээл бүх нийтийн үйлс хэмээн ярьсаар байна. Газар тариалан мөн л аминд очсон. Хүнс­ний ногоог тоохгүй боловч тариа ху­раах нь “бүх ард түмний санаа зоволт”дагуулсан хэвээр.

Сонирхолтой нь бүх ард түмэн санаа зовохын хэрээр ажил хэрэг дампуу байдалтай. Жишээлэхэд ногоо тарьдаг хүмүүс түү­нийгээ бизнес болгоод хөдөлмөрийнхөө үр ши­мээр амьдарч байна. Ард түмний анхаарлын төвд буй тариа будаа болоод ирэхээр нь бөөн маа­паа­ны уурхай. Хий тарьж, хий хадгалаад, хий муутгаад, хий устгаад мөнгөө харин бодитойгоор авсан байна ч гэх шиг…

Ер нь ард түмэн ан­хаарч байна гэдэг бол нарийндаа хэн ч анхаа­рахгүй л гэсэн үг юм шүү дээ. Орон даяараа хад­лан бэлдэхэд санаа зовж байгаа боловч яг малч­дын санаа огт зовохгүй байгаа. Ер нь эх орны санаа зовж байхад хувь хүн сэтгэлээ тавгүйдүүлэх ямар хэрэг байна. Мал­чид хадлан огт бэлдэхгүй. Яах юм бэ? Зуд болбол эх орон ард түмэн өвс ачаад ирэх юм чинь. Их хурлын гишүүн улс төрч­дөд “Эх орондоо хайр­тай”-гаа харуулах сайхан боломж гарна. Өвс тэ­жээлийг цуваа, цуваагаар нь илгээж байгаагаар зурагтаар гарч, ирэх сон­гуулийн саналыг урьд­­чилан цуглуулна. Зуд бо­лоо­гүй нутгийн депу­та­тууд дэмий л атаархан “Үүл буудаж цас оруулан хиймэл зуд сэтгэх боломж байдаг бол уу” гэх маягтай санааширна.

Айхавтар зуд болоод хамаг малаа барчихлаа гэхэдмал­жуулах төсөл гэж нэг сайхан юм байна. Үнэгүй мал өгөөд гол залгуулчихна. Мал өсө­хөө болохоор цөөдөхгүй, нэг мэдэхэд овоо хэд болчихно.

Адилхан хувийн өмч­тэй, тэрийгээ мачийж байж арчлан амь зууж яваа иргэд үүнд дургүй нь хүрэх боловч “Амьт­ны ад болох байх” гэж айгаад юм хэлэхгүй. Юм хэлэхгүй байх тусам улам оодор­но. Хот нь нүүдлээ авран хамгаалах, тэтгэх үүрэгтэй мэт.

Хэрэв хүйт эхлэхийн хэрд “Нийслэлийн иргэ­дээ, машины тос тосоо­лыг өвлийнхөөр солио­рой” гэж уриалаад. Зас­­гийн газарт иргэдийн төдөн хувь нь машиныхаа аржаатарт хөлддөггүй тосоол хийж амжаад бай­гаа тухай сонсгол орж ирээд л. Хотын дарга “Ирэх долоо хоногт баг­таан иргэдийн машиныг дулаан гараажид өвөл­жүүлэх асуудлыг шийднэ” гэж амлаад эхэлбэл шууд л элэг доог болно.

Харин хөдөөгийн ир­гэ­дийн малчдыг дааруу­лахгүй, тураахгүй өсгөх талаар яривал улс орны тулгамдсан асуудал болоод ирнэ.

Ерийн сайхан сэтгэл, хүн хүндээ туслах уламж­лалын нэг илрэл юм уу гэхээр эргэх холбоо байх­гүй. Энд “Хотод орон гэр­гүй ядуус өчнөөн байдаг юм гэсэн. Ядахдаа дэв­сээд унтаг” гээд нэхий явуулсан тухай мэдээ, “Улаан­баатарт махны үнэ тэнгэрт хад­сан гэсэн. Хоногийн хоол­гүй нэгэнд нь өгөөрэй” гэсэн захиас­тай ганц хөл мах ч болов 22-ын товчоогоор ирсэн гэх сураг ер гарч байгаагүйг л хэлж байна.

Хүний ач санадаггүй хэсэг нь хөдөө байна гэсэн үг бас биш шүү. Малчид бол хэзээ хэзээ­нээс ном зохиолд цайл­ган цагаанаараа алдар­шин бичигдсэн улс.

Энд хоёр юм ажиг­лаг­даж байна. Юуны өм­нө мал мал­лан амьдарч байгаа Монгол Улсын иргэдийн үлэмж хувь нь түүнийхээ ирээдүйд ит­гэхгүй болсон шиг байна.Өөрөөр хэлбэл, амьд­ра­лынх нь чанарт мэдэгдэм ахиц гаргах, өсч дэвжих хэрэгслэл бол мал биш гэж харж байна. Харин тодорхой бизнестэй зал­гатал идэх уух өмсөх зүү­хээр таслахгүй байх та­лон маягаар харж, хайх­рамжгүйдүү хандаад байх шиг. Тийм болохоор тодорхой менежмент хийх­­гүй, хадлан тэжээл бэлтгэх, зуд турханыг давах энэ тэрд тийм ч их санаа зовохгүй байдаг бололтой. Мал өсөхийн хэрээр үнэ ханш нь багасч байгаа нь ч үүнд нөлөөлж байгаа.

Малчдын үлэмжхэн нь ирээ­дүй­гээ хотшил, суурьш­лаар төсөөлж бай­гаа боловч тэнд очоод хөлөө олох эсэхдээ эргэл­зэж байгаа учраас л тээ­нэ­­гэлзэн хүлээж байгаа.Хэзээд явна гэсэн бодол­той.Тийм болоод л ху­вийн өмч, хувийн бизнес­тээ хайхрамж муу байгаа.

Хоёрдугаарт, малчид нийг­мийн­хээ бусад хэс­гээс хариуц­лага болон үнэлэмжээрээ ялгарч бай­на. Туслуулах нь өн­гөн дээрээ сайхан боловч цаагуураа их урхагтай эд.Тусламж хөнгөлөлт ньхэн нэг­нийг хүч чадлаар бус­даар дорой гэдгийг албан ёсоор хүлээн зөв­шөөрсний илэрхийлэл болж гарч ирдэг. Ингээд харахаар малчид хэмээх нийгэмд хариуцлага хү­лээх чадамжаар нэг шат доогуур анги гарч ирж байгаа дүр зураг хараг­дана. Энэ нь мал маллан амьдарч буй Монгол Ул­сын иргэдийн хувьд тун тааруу зүйл юм. Хотын­хон л тусалж байхгүй бол өөрөө өөрийгөө аваад явж чадахгүй бүлэг иргэн бий болж байна гэсэн үг.

Өнөөдөр малчин хүн”бан­кинд зээлээ төлөх­гүй” гэж хэлэхэд болж байгаа төдий­гүй депутатч тэднийгээ догиож байх юм. Депутатыг ойлгож болно. Тэдэнд ухаан­тай сонгогч биш харин са­налаа өөрт нь өгдөг сон­гогч л хэрэгтэй.

Харин хотын хүн “Бан­­кинд зээлээ төлөх­гүй” гэвэл тэнэг манга­раараа дуудуулна. Хо­риод жи­лийн өмнө бол гэртээ хэвлэлийнбага хурал хийлгээд “Дахин зээл өгөхгүй бай­гаа уч­раас түрүүчийн зээ­лээ төлөх­гүй” хэмээн мэдэг­дэж болдог байсан. Одоо бол өнгөрсөн.

Цаашдаа хотынхон малч­даа хайрласаар, өвс хадаач гэж үглэсээр, зуд болбол тусламж илгээ­сээр байх байх л даа. Гэхдээ өөрснөө бие даах, хариуцлага хүлээх чад­вар бусдаас доогуур гэж хар­даг болно. Ав адилхан сонгуулийн эрхтэй боловч ажилд орох болоход “За даа, хотын нөхөр нь дээр байх аа. Ядаж л хариуц­лага хүлээх чадвартай. Харин энэ малчин чинь өөрийнхөө өмчийг зу­даас хамгаалж чадахгүй хэвтэж, миний хөрөнгийг эрсдэлээс хамгаална гэж юу байхав” гэсэн байд­лаар гадуурхагддаг болох эрсдэлтэй.

Ингээд харахаар нийг­мийн тодорхой хэсэг нь иймэрхүү хариуц­лага­гүй байдлаар амьдарч, “дутуу төрсөн” явд­лаараа түрий бариад явж таа­рахгүй. Бас малыг энэ байдлаар мал­лаад цаа­шаа бас явахгүй. Нэг ийм дүр зураг хараг­даад байна.

2010 оны 8 сарын 12

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *